Alexander Storozhuk, styremedlem i PRNEWS, deltok i et møte med Estlands president om temaet e-Residency digital identifikasjon.

1 min lest

Arrangementet fant sted tirsdag 17. mai i Tallinn i presidentboligen i Kadriorg. Arrangementet samlet en internasjonal gruppe journalister fra ulike land, blant annet Brasil og Tyskland.

Medierepresentantene stilte spørsmål om detaljene i det digitale landet, krigen i Ukraina og den estiske presidentens personlige preferanser innen multimediaapplikasjoner og ukrainsk musikk.

Presidenten snakket også med ukrainske elektroniske innbyggere. Til tross for fiendtlighetene i Ukraina fortsetter de aktivt å utvikle og skalere virksomheten sin ved hjelp av digitale løsninger og e-Residence-programmets muligheter for e-borgerskap. Den estiske staten kompenserer ukrainske e-borgere med statlige avgifter hvis de bestemmer seg for å åpne et selskap i Estland som e-borgere.

Estland posisjonerer seg som en e-forvaltning og var i 2014 det første landet som innførte e-Residence, et digitalt (virtuelt) bostedsprogram. Mer enn 92 000 e-innbyggere har allerede brukt tjenestene.

Alexander Storozhuk, grunnlegger av PRNEWS og e-Resident, deltok på møtet.

I sin oppsummering av møtet fremhevet grunnleggeren av PRNEWS verdien av digital identitet for tilgang til alle offentlige tjenester i Estland, uten papirarbeid.

Det er et behov i det ukrainske næringslivet for å selge varer og tjenester ikke bare i EU, men også på globale markeder, sa han. Tilgang til betalingsinfrastrukturen hjelper dem med å støtte sine ansatte og deres familier under de pågående fiendtlighetene i Ukraina.

Siste fra Blog