Hvordan hjelper Det europeiske investeringsfondet små og mellomstore bedrifter?

3 min lest

Enhver bedrift, selv om den spesialiserer seg på markedsføring eller PR, trenger investeringer på et visst stadium i utviklingen. Det europeiske investeringsfondet (EIF) ble opprettet i 1994. Målet til EIB er å ha en positiv innvirkning på Europas fremtid (både sosial utjevning og integritet) ved å oppmuntre til sunne investeringsmuligheter.

Den europeiske investeringsbanken (EIB) ble opprettet i 1958 i henhold til vilkårene i Romatraktaten og er en ikke-kommersiell låneinstitusjon med EUs medlemsstater som aksjonærer.  Deres relative maktbase bestemmes av deres relative BNP når de blir med i EU.

En viktig del av EIB er Det europeiske investeringsfondet (EIF), som ble opprettet i 1994. 29 % av EIF eies av Europakommisjonen, mens 9 % eies av private finansinstitusjoner i EU.

Selv om EIB er hovedaksjonær, eies 29 % av EIF av Europakommisjonen og 9 % av private finansinstitusjoner i EU.

Tilgjengelig finansiering for små og mellomstore bedrifter fra EIF

Det er anerkjent at små og mellomstore bedrifter gir et viktig bidrag til et lands økonomiske velstand, fra å tilby sysselsettingsmuligheter til å fremme innovativ forskning og utvikling.

Det er viktig å huske at EIF ikke finansierer investeringer direkte, men spiller en formidlerrolle. Den tilgjengelige finansieringen avhenger derfor av de private institusjonene som samarbeider med EIF, og dette varierer fra land til land.

Finansieringsmuligheter i Storbritannia

For Storbritannia finnes det 130 separate ordninger, finansiert av privateide finansinstitusjoner, som tilbyr garantilån, mikrolån og/eller risikokapital. Generelt er potensielle investorer på jakt etter selskaper som fremmer entreprenørskap og innovative ideer for varer og tjenester.

Kriteriene for å få støtte fra dette europeiske fondet varierer fra ordning til ordning. Finansinstitusjonene kan stille krav om at:

• små og mellomstore bedrifter er lokalisert i en bestemt region i Storbritannia,
  • er på et visst utviklingsstadium. For eksempel en oppstartsbedrift eller en etablert bedrift som har nådd en viss årlig omsetning,
  • arbeider i en bestemt sektor eller bransje,
  • størrelsen på lånet varierer også fra ordning til ordning – fra tusenvis til hundretusener av pund.

Søk om finansiering

Som enhver lånesøknad må potensielle låntakere først gjøre undersøkelser for å forsikre seg om at de – og virksomheten deres – oppfyller kriteriene for finansieringen de er interessert i. De må utarbeide en forretningsplan for å bevise at de har de nødvendige ferdighetene, erfaringene og visjonene. Dette vil illustrere hvordan investeringen vil bli brukt til å forbedre og/eller utvide virksomheten, og vil øke sjansene deres for å få lånesøknaden godkjent.

Et slikt lån kan være en langsiktig økonomisk forpliktelse, og bedriftseiere må være sikre på at de vil være i stand til å betale tilbake det lånte beløpet uten å sette virksomheten i fare ved å overstrekke seg. Når problemet er et midlertidig likviditetsproblem på grunn av sesongvariasjoner i salget og/eller forsinkelser i kundebetalinger, er ikke denne typen finansiering den beste løsningen. I slike tilfeller er det ofte mye bedre å søke om kortsiktige lån i Storbritannia.

Søknader til en direkte utlåner kan gjøres online i løpet av få minutter, og godkjenningen er like rask.

Siste fra Blog