Sådan får du presseomtale og får dit produkt op på deres liste over valg

13 min læst

Som ejer af en lille virksomhed skal man have mange forskellige hatte på. Salg, inkasso, bogholder, IT-service, personale, hvor mange roller spiller du på scenen? Og ofte bliver du udfordret med ting, som du ikke ser komme. Derfor kan det at få forsømt pressedækning medføre en krise. Det er på tide at tage marketingshatten på.

Det kræver finesse at vide, hvordan man får sit navn frem i medierne. Denne viden kræver også både tid og penge, og når du lige er begyndt, kan du mangle begge dele. Under alle omstændigheder bør du ikke trække én udfordring ned og ignorere andre. Selv hvis du har begrænsede ressourcer til rådighed til at starte en fuldblods PR-kampagne, har du stadig muligheder.

Er du stadig med? Så lad os gennemgå en definition af pressedækning og måder at mestre PR på ved hjælp af smarte teknikker, der hjælper dig med at pitche din historie.

Sådan får du god pressedækning for din virksomhed

Tænk på pressedækning som den rigtige måde at opnå omtale for din virksomhed på. Så hvad gør du, når du skaber pressedækning? Kort sagt forsøger du at overbevise en journalist/influencer om at fortælle dine nuværende eller potentielle kunder, hvor fantastisk du er. For at få en idé om, hvordan du får din virksomhed i offentlighedens søgelys, kan du lære forskellen mellem reklame, markedsføring og PR.

Når du fortæller en ung kvinde, hvor flot, klog og succesfuld du er – så reklamerer du. Når du fortæller en ung kvinde, hvor intelligent, klog og dejlig, hun er – siger du de rigtige ting til de rigtige mennesker eller marketing

Men når en anden fortæller en ung kvinde, hvor flot, klog og succesfuld hendes date er, er det PR

Det er den mest levende forklaring fra forfatteren S.H. Simmons. Det handler om at skabe en positiv opfattelse for at opbygge tillid og troværdighed for dit marked. Hvad så med pressedækning, spørger du måske? Jo, god pressedækning vil fungere som et forbindelsesled mellem en journalist og dine potentielle kunder. Så længe det hele er positivt, jo mere dækning kan du få.

Byg et positivt online omdømme op & fjern det negative fra SERP

Tag en frisk start på presseomtale

For at få succes i din branche er det en dårlig idé at vente på, at nyhederne falder dig i skødet. Har du ingen nyheder? Så er det endnu mere vigtigt at få god pressedækning. Der er helt sikkert mindst ét emne, som din kunde brænder for, og som giver god genklang i medierne. Brainstorm det og opbyg en kampagne omkring det.

Hav altid noget nyt eller nyhedsværdigt at dele. Lad være med at genoplive noget, der blev annonceret for et par måneder siden. Hav altid mindst én ny produktfunktion at tale om – det være sig en softwareopdatering eller nye funktioner. Hvis du vil vinde journalister/influencers/bloggere og få pressedækning, skal du sørge for, at din historie har en nyhedsværdig vinkel.

Her er nogle af nogle få almindelige vinkler, du kan bruge til at få dækning:

• årsdag eller milepæl i forbindelse med salg;
  • konsekvenserne af konsekvenserne;
  • tab af liv eller ødelæggelse af ejendom;
  • nye produkter, tjenester, åbning af nye steder;
  • konflikt;
  • annoncering af en finansieringsrunde;
  • tidighed;
  • menneskelig interesse;
  • meddelelse om en kampagnevinder eller en udvikling.

Hvertfald, uanset vinklen, skal du først sætte dig i journalisternes sted. Og den bedste måde at gøre det på er at forestille sig, hvordan hans job ser ud, hvad hans mål er, og hvordan du kan hjælpe ham med at nå dem. I den mediehungrende verden af i dag kan en journalist modtage op til 500 e-mails og pressemeddelelser hver dag. At finde en nål i denne høstak af historier er ikke nogen let opgave. Forestil dig at scanne hele dagen igennem tusindvis af selvpromoverede markedsledere, der hævder at være den næste store ting. Det, du leder efter, er en interessant historie, som kan faktatjekkes inden for nogle dage. Det er en stor win-win.

#1 Målret de rigtige mennesker

Ligesom det tager tid at undersøge den ideelle målgruppe, er det ikke anderledes at målrette de rigtige journalister. For at være sikker på, at din pressedækning falder i hænderne på en journalist, der dækker dit emne eller i det mindste er involveret i denne oplevelse, skal du finde ham. At få dit pitch til en politisk journalist vil ikke skade dig, men alligevel vil det ikke give værdi. Så først skal du gøre en smule udforskning for at finde de skribenter, du vil pitche.

#2 Undgå e-mail uden for blåtoner

En varm intro er altid bedre end en kold out-of-blue e-mail. Men hvis det ikke er muligt, så prøv i det mindste at opbygge et forhold til forfatteren. Det betyder, at du skal læse hans artikler, før du overhovedet sender ham dit pitch. En tankevækkende kommentar vil også fungere som en fordel. Følg ham på de sociale medier. Find en måde at være nyttig for ham på. Gør dit bedste for at finde den linje, der forbinder dig med forfatteren.

Tips til at skrive et effektivt e-mailopslag

#3 Gør det nemt for journalister

Journalister/influencers/bloggere vil have historier, der sælger. De har en næse for en god nyhedshistorie. En god nyhedsreporter vil finde et nyhedsværdigt element, selv om det er begravet et sted nær bunden. Alligevel, hvis du ønsker at få dækning, lette en journalists arbejde. Brug den omvendte pyramide til at formatere din historie. Repræsentér din tungeste idé øverst og gå derefter nedad med den mindst vigtige nyhed nederst. På den måde undgår du at begrave det vigtigste i dit pitch.

#4 Hold det stramt

God pressedækning giver hovedpunkterne i din historie i det første afsnit. Selv hvis du ikke er en naturligt talentfuld skribent, kan det hjælpe dig at følge pressedækningsformatet. Start med en lede, der opsummerer de mest nyhedsværdige punkter i dit indlæg ved at inkludere de “5 W’er og H”. Følg derefter det omvendte pyramideformat og lad de mindst vigtige nyheder stå nederst i dit pitch. Når du skriver, skal du gøre det kort og enkelt. En måde at gøre dette på er at følge formatet Subjekt-Verb-Objekt. Det er en smart teknik, der bruges til at kontrollere pressedækning skrivning. For at formidle flere oplysninger bruger du således færre ord i en aktiv stemme.

#5 Tjek AP Style

Når du har lavet et fantastisk stykke arbejde, er det sidste, du ønsker, at dit pitch skal indeholde AP-stilfejl. Det er den gyldne standard, der bruges i amerikansk trykt journalistik, så gør dit bedste for at lære den. Hver gang du skriver en historie, skal du tjekke den for Associated Press-fejl. Ret hurtigt vil du få styr på de almindelige stilpunkter og vil gøre dit pitch lettere.

Hvordan man skriver en pressemeddelelse AP Style
Sådan skriver du en pressemeddelelse i AP-stil

#6 Hvis det er muligt, så send prøver ud

Når fast ejendom handler om beliggenhed, handler dagens pressedækning om prøver. At sende prøver af dine produkter er en sikker måde at opbygge en meningsfuld forbindelse med skribenterne på. Du behøver ikke at have tusindvis af følgere, men du skal interagere med nogle få skribenter, der virker interesserede i det, du laver, og det, du tilbyder. Og næste gang, når de skriver en historie om dig, er de mere tilbøjelige til at skrive en historie om det emne. Og du behøver ikke at sende alle dine produkter. Vælg det, der giver mest genklang hos din målgruppe.

Ikke muligt? Så gør journalisternes liv lettere med et digitalt aktiv. Det ville resultere i et bedre partnerskab.

#7 Få ordet ud ved hjælp af pressedækningsværktøjer

Som nystartet virksomhed er der sandsynligvis ingen, der leder efter nyheder om dig. Lad professionel alt-i-en-tjeneste til oprettelse og deling af nyheder PRNEWS.IO hjælpe dig med at øge dine chancer for at blive fundet. Når du ikke aner, hvor du skal begynde, kan distributionstjenester som PRNews.io hjælpe dig med at ramme de ideelle målgrupper på den rigtige måde.

[/sc]

Ofte stillede spørgsmål om pressedækning

Hvad er pressedækning?

Ret fra starten betyder presse kendskab til et brand og troværdighed. Til gengæld øger pressedækning folks tillid til dit produkt. God pressedækning vil bringe dig højere op på deres liste over valgmuligheder.

Hvordan slår man pressedækning?

For at skabe en støj. Hvis det gøres godt, kan det være et effektivt våben til at øge brandets eksponering over for din målgruppe. Sørg for, at din historie er personlig for så mange mennesker som muligt, og du kan få ordet ud om dit produkt.

Hvordan får man PR-pressedækning?

Tænk på det fra journalistens perspektiv. Hold det “journalistvenligt”. Et kort hint til din emnelinje sikrer, at en journalist ved, hvad han/hun får.

Seneste fra Blog