30 PR-film, du skal se, hvis du arbejder med public relations

1 min læst
30 PR-film du skal se, hvis du arbejder med PR

Selv om du er ude af kontoret, kan du holde din PR-intelligens skarp med lidt let sjov som film om public relations. Selv om PR-film sjældent indfanger virkeligheden i dens sande betydning, er det lykkedes nogle PR-film at levere en utrolig unik oplevelse for eksperter i kommunikation og virksomhedsejere. Du kan finde nogle historier omkring kommunikationsdirektører, talsmænd eller ledere, der repræsenterer berømtheder eller beskytter forretningsinteresser eller forsøger at omdirigere offentlighedens opmærksomhed fra skandaler.

Byg et positivt online omdømme op & fjern negativt fra SERP

Se disse PR-film, som du og dit PR-team kan tage fra Hollywood, hvis du ønsker at gøre et stort indtryk:

Bedste PR-film

Tak for at ryge (2005)

pr movies
Foto af Moviestore/REX/Shutterstock (1653315a) Thank You For Smoking, Aaron Eckhart Film og fjernsyn

Denne film er præsenteret på alle toplister, og det er den værd. Scenariet udspiller sig om en flot karrierelobbyist for Big Tobacco i USA. Selve filmen er en satire over big tobacco. Hovedpersonen hjælper os med at tage et kig på nogle reklameteknikker, spin og propaganda, der bruges af big tobacco.

The Ides of March (2011)

I denne historie begynder en ung idealist, Stephen Meyers, at arbejde som kommunikationsdirektør for en lovende kandidat for det demokratiske parti. Stephen bliver indblandet i en beskidt kamp og finder sig selv fanget i en skandale, hvor den eneste måde at opnå politisk succes på er at spille på begge sider. Og det er her, PR’s magt viser sig.

Glengarry Glen Ross (1992)

Dette er en af de mest kraftfulde og overbevisende film, der nogensinde er lavet om de utallige måder, hvorpå den menneskelige ånd krænkes på arbejdspladsen. Sælgerne på et lille ejendomsmæglerkontor får at vide, at der skal afholdes en ny konkurrence for at øge salget. Vinderen får en Cadillac, andenpræmien bliver et sæt bøfknive, og de andre vil blive fyret.

En af de mest stærke dele af denne film er Alec Baldwins otte minutter lange tale, hvor han “inspirerer” en gruppe fallerede ejendomsmæglersælgere. Du kan også lære hans måde at bruge AIDA-konceptet på der. Bare denne monolog er værd at lægge mærke til for alle eksperter i PR.

Netværk (1976)

Oscarvindende film ‘Network’ fortæller historien om en tv-vært, der skabte en skandale inden sin pensionering. Hans idé gik i gang med succes og fik fantastisk popularitet og seertal. Vær klar til en historie om den grusomme tv-verden og dens beskidte hemmeligheder.

Wag the Dog (1997)

Wag the Dog beskriver den magt, som public relations kan have på sit publikum. Den viser historien om, hvordan en gruppe mennesker kan ændre publikums fokus på opmærksomheden. Med udgangspunkt i en krise i forbindelse med USA’s præsident starter den politiske konsulent Robert De Niro en fiktiv, men indviklet indfanget krig i Albanien. Filmen får en til at tænke over, hvor let det er at få folk til at tænke på det, man ønsker, og reagere på en måde, der er nyttig for en.

Citizen Kane (1941)

Citizen Kane fortæller historien om Charles Foster Kane, baseret på livet af “gul journalistik”-nedkeren William Randolph Hearst, der ignorerede etikken i sin forrygende avisstrid med Joseph Pulitzer. Det er en film, der nok har et vist indblik i tankegangen hos nogle af nutidens mediemoguler.

Jerry Maguire (1996)

Den vel nok mest kendte PR-film derude. Maguire arbejder for en topvirksomhed som en af PR-eksperterne og indser pludselig, at tingene skal ændres. Efter at have skrevet et memo bliver han fyret, og tiden er inde til at starte sit managementfirma. Det er en historie om kærlighed, succes og om at finde sin vej i en verden, der ikke altid er venlig over for dem, der sætter deres bedste fod frem.

Kandidaten (1972)

Et andet eksempel på public relations i film fra de amerikanske valg er dette fantastiske værk af Peter Boyle, hvor en outsider bliver sat som konkurrent mod en solid veteran. Dette er en god illustration af, hvordan man kan skabe en rigtig historie ud fra lidt indsigt, få detaljer og en vilje til at lykkes.

Frost/Nixon (2008)

Dette er et must-watch for dem, der er eller træner talsmænd. I kølvandet på Watergate-skandalen og Richard Nixons efterfølgende exit får den britiske journalist David Frost mulighed for at interviewe den tidligere præsident. Begge viser en meget smart samtalelinje. Dette interview er en god illustration af behovet for viden om talsmænd.

Primærfarver (1998)

>

En anden succesfuld film, der blev lavet i 1990’erne, Primary Colors, følger nogle svindelnumre i en præsidentkampagne – og alle de PR-teknikker, der følger med den. John Travolta, der blev udgivet i 1998 og er baseret på Bill Clintons kampagne, spiller en rolle som en sydstatsguvernør, der stiller op til valget til Det Hvide Hus. Den idealistiske Henry Burton – barnebarn af en borgerrettighedsforkæmper – klarer den ubehagelige virkelighed i politik og sin idealisme om, hvordan systemet bør fungere.

All The President’s Men (1976)

Oscarvindende ‘All The President’s Men’ (1976) med Robert Redford og Dustin Hoffman er nærmest en dokumentarfilm om, hvordan Washington Post påvirkede den politiske Watergate-skandale, som førte til præsident Richard Nixons exit. “All the President’s Men” er et slående eksempel på fortællingens kunst og dens konsekvenser.

Hancock (2008)

I ‘Hancock’ bliver en superhelt spillet af Will Smith med et forfærdeligt omdømme i offentligheden et casestudie for en PR-ekspert, der beslutter sig for at hjælpe ham med at ændre sit image. Filmen forvandler sig fra en lidt typisk Smith-buddykomedie til en uventet tragisk og romantisk historie.

The Post (2017)

Filmen afslører en interessant og spændende historie om Katharine Graham. Denne kvinde var den første kvindelige udgiver, som fik job i en berømt amerikansk avis. Hun var involveret i en hård kamp mellem New York Times og Washington Post. Historien drejer sig om at bryde de velkendte og skandaløse Pentagon Papers op i 1971. Hvis du ønsker at arbejde i mediesektoren, bør du se denne film for at være klar til den snævre kåring, som de mest magtfulde og rige mediemagnater er i stand til at foretage sig for at nå deres mål. Meryl Streeps præstation fortjener din opmærksomhed!

Almost Famous (2000)

Hvis du er glad for søde og blide historier, vil du kunne lide filmen “Almost Famous”. Hovedskuespillerinden er Kate Hudson, som kun er 20 år gammel. Hendes præstation er fremragende. Historien er helliget en rock groupie i 70’erne. Hun finder en veninde, som er rockjournalist med fokus på teenagepublikummet. Hvis du overvejer at opbygge en professionel karriere inden for public relations eller journalistik, er denne film et must-watch. Du vil føle passionen for journalistik og opfordre til rigtig sjove oplevelser.

Top 15 film om journalister

Film om journalister. Har du nogensinde tænkt over, hvor vigtigt en journalists erhverv er? Der er forskellige slags mennesker, der arbejder inden for dette område. De repræsenterer moderne jægere, der altid er på jagt efter et scoop. De kan videregive skriftlige oplysninger, f.eks. i magasiner og aviser, eller optage videoreportager om aktuelle begivenheder. Deres mål er, at fortælle sandheden og lade alle vide, hvad der foregår i verden omkring dem. Her vil vi lave en liste over de mest populære film om journalister, der skildrer deres liv under forskellige omstændigheder og viser de farer og vanskeligheder, de møder dagligt.

Nogle film vil skildre journalistkaraktererne som en smule overdrevne, selvom nogle af funktionerne er sande og viser en virkelig person bag denne maskerade. Tjek disse film nedenfor, og du vil bruge kvalitetstid på at se dem.

Spider Man (2002)

Spider Man (2002) som en film om journalister.

Det kan virke mærkeligt, men den film fortæller om Peter Parker, en almindelig fotoreporter, der gjorde en edderkoppemand til stjerne på sine billeder. Så i bund og grund skabte han indhold til sine nyheder. Selv om han ikke er en seriøs journalist, gjorde dette trick ham super succesfuld.

The Devil Wears Prada (2006)

som en film om journalister.

En professionel journalist kan påvirke forskellige områder, herunder mode, politik og det sociale liv. Denne film viser seerne, hvad der er skjult bag dørene. Vi ville se, hvordan en magtfuld kvinde kan styre hele forretningsimperiet, tale direkte og imponere publikum med sit udseende. Vi får også at vide, hvordan de, der er ansat af kvinden, overlever humørsvingninger og stadig følger hendes ledelse. Instruktøren præsenterer os for grusomhederne i ikke kun modeverdenen, men også i redaktørernes grusomme verden.

Pigen med dragetatoveringen (2011)

som en film om journalister.

De, der elsker en god gammel thriller, vil sætte pris på denne kreation. Filmen fortæller os om journalisten Mikael Blomkvist og hans veninde Lisbeth Salander. De er begge involveret i en forvirrende efterforskning af en ung piges forsvinden. Filmen viser os de farer, som nogle mennesker i dette erhverv møder hver dag. Især hvis man ønsker at fortælle sandheden, når alt synes at forhindre det.

Nightcrawler (2014)

som en film om journalister.

Hovedpersonen i båndet er en ung mand ved navn Louis, spillet af Jake Gyllenhaal. Mens han søgte efter arbejde, falder han over muligheden for at blive freelance reporter for tv-kanalen, som kan være den første i epicenteret af byens begivenheder. Den cyklus af åbningsmuligheder og den uvægerligt hjemsøgende følelse af fare sprænger den unge mands hjerne. Han kan ikke undslippe fra en sådan journalistiks kløer. Filmen viser, hvor besat man kan blive en dag, hvis man elsker dette job så meget.

Morning Glory (2010)

Morning Glory (2010) som en film om journalister.

Lad os tage et kig ind bag tv’s morgenunderholdnings- og nyhedsshows og finde ud af, hvordan de, der er vant til kun at se på skærmen i godt humør, lever. Men bag skærmen kan forholdet mellem kolleger nogle gange ligne en krig. Medværter hader hinanden, redaktører bryder sammen på underordnede, og producenter kan ikke klare de problemer, der er faldet over kanalens hold. Så du skal ikke være så misundelig, når du ser to stjerner med smilende ansigter; det hele er måske ikke sandt.

Roman Holiday (1953)

Roman Holiday (1953) som en film om journalister.

Det er en god gammel klassiker med Audrey Hepburn og Gregory Peck. Den er romantiseret, men absolut værd at se. En almindelig journalist tager til Rom og møder en pige der. Senere dagen efter finder han ud af, at pigen er en prinsesse. En let, sjov komedie er fuld af god humor og interessante karakterer. Det handler ikke om seriøs journalistik, men de burde også have en god historie som denne til at inspirere de unge generationer.

Blowup (1966)

Blowup (1966) som en film om journalister.

Her ville vi sætte et seriøst stykke instrueret af Michelangelo Antonioni. Filmen viser os en fotograf og en reporter, der tager nogle billeder i parken og senere opdager en snedig forbrydelse, mens de laver deres forstørrelser.

Hvordan man mister en fyr på 10 dage (2003)

Hvordan man mister en fyr på 10 dage (2003) som en film om journalister.

En sjov komedie om en pigejournalist, der får til opgave at skrive en historie om, hvad der irriterer mænd mest i forhold. Og han støder ind i en reklameagent, der har indgået et væddemål med sin chef om, at han kan blive forelsket i hvem som helst. Det er virkelig interessant at se to mennesker følge deres personlige mål. Det kan være i det virkelige liv, ved du.

Gode råd (2001)

Good Advice (2001) som en film om journalister.

Hovedpersonen i filmen, portrætteret af Charlie Sheen, er en mand, der har mistet sit job. Han søger arbejde i avisen og begynder at skrive korte rapporter og give råd til kvinder. Ingen kunne have forventet, at denne klumme ville blive top-rated så hurtigt. En af pointerne i filmen er, at det er ligegyldigt, hvem man er, hvis man leverer godt indhold, der hjælper folk.

Spotlight (2015)

Spotlight (2015) som en film om journalister.

Reportere for The Boston Globe undersøger forbrydelser begået af præster på forskellige niveauer. Journalisterne har oplysninger om, at repræsentanter for gejstligheden er involveret i seksuel chikane af mindreårige. Det lykkes korrespondenterne at bevise præsters involvering i forbrydelser, og efter offentliggørelsen af materiale om pædofile blusser skandalen op med voldsom kraft.

Good Night, and Good Luck (2005)

Good Night, and Good Luck (2005) som en film om journalister.

Det lader til, at Hollywood aldrig bliver træt af at tale om journalisternes indflydelse på det sociale og politiske system i USA. Der findes mange film om virkelige historiske begivenheder, hvor journalister deltog på den ene eller anden måde, og der er ganske gode film iblandt dem. George Clooney har indspillet et sandt mesterværk om konfrontationen mellem den populære tv-vært og det amerikanske politiske system.

Zodiac (2007)

Zodiac (2007) som en film om journalister.

David Fincher er lang, forvirret, drukner i for meget information og for lidt på samme tid film. Den handler om en rigtig, gammel kriminalsag, der føres fra lig til lig, fra beviser til beviser og fra vidne til vidne. Fincher filmede politiprotokoller og skildrede to journalistkarakterer, der forsøgte deres efterforskning.

Frost/Nixon (2008)

Frost/Nixon (2008) som en film om journalister.

Det er ikke nogen hemmelighed, at journalistik går hånd i hånd med politik. En reel konfrontation mellem en journalist og en politiker, der i nogen grad er endnu mere dramatisk end afsløringen af McCarthyismen, er en række interviews mellem journalisten David Frost og USA’s præsident Richard Nixon, der blev beskyldt for magt- og embedsmisbrug, senere kaldet Watergate. Den journalistiske kamp var særlig stærk i slutningen af filmen.

Et interview med Gud (2018) | Film om journalister

Et interview med Gud (2018) som en film om journalister.

Filmen handler om den lovende og talentfulde journalist Paul Asher, der er vendt hjem fra en arbejdsrejse til Afghanistan. Krigen rystede hans tro, og hans kone besluttede sig for at lade sig skille fra ham. Han skriver religiøse artikler til sekulære publikationer. Og så mødes han med en anden person for at interviewe ham om emnet tro. Og denne mand i jakke og slips viser sig for ham som Gud, Herre og Universets Skaber.

The Newsroom (2012) | Film om journalister

The Newsroom (2012) som en film om journalister.

Dette er den sidste, men ikke den mindst betydningsfulde film på vores liste. Det mest markante projekt for at kombinere serien og journalistikken var HBO’s kompromisløse arbejde. Den var baseret på manuskriptet af den berømte Aaron Sorkin “News Service”. Livet i en enkelt nyhedstjeneste på en stor tv-kanal, omhyggeligt skilt ad, vises gennem prismen af virkelige begivenheder, der er blevet de centrale emner i nyhedsudsendelser i de sidste ti år.

Bottom Line: PR-film

Selv om disse historier brugte PR-teknologier til en verden af store penge, har din forretningsidé også brug for PR og en stærk content marketing-strategi, og her er hvorfor.

Hvorfor har min virksomhed brug for PR og indholdsmarkedsføring i medierne?

Det er ikke alle PR-film, der altid viser den bedste side af PR-branchen og PR-fagfolk, men de er interessante og nyttige, når de ses med en PR-hat på og humoristisk sans. Jeg håber, at du vil gøre denne liste længere i kommentarerne nedenfor ved at dele dine yndlingsfilm om journalister og PR-branchen.

Seneste fra Blog