PR for små virksomheder: Brancheeksperter giver deres bedste PR-tips

11 min læst
PR for små virksomheder: Brancheeksperter giver deres bedste PR-tips
>

Det kan være svært at skabe opmærksomhed omkring en ny virksomhed, især hvis du ikke har et stort budget til markedsføring og reklame. Public relations er dog en god måde at få din virksomheds navn ud, og der er mange kreative måder at gøre det på.

Når du er en lille virksomhed, kæmper du sandsynligvis med at finde tid til at fortælle din egen historie regelmæssigt. Det er én ting at skabe indhold til sociale medier og engagere sig med kunderne online, men det er en anden ting at få en anden person til at tale om dig og tilbyde tredjepartskredibilitet.

Her er PR-tipsene til små virksomheder, der ønsker at begynde at tage skridt mod en stærk strategi for medierelationer.

Basale PR-tips til små virksomheder

Bestem din målgruppe

Først skal du identificere det område, hvor din historie bedst kan fortælles: lokalt, statsligt, nationalt eller globalt. Det bestemmer, hvilken type medier du skal undersøge, kontakte og indstille. Du kan fastslå din rækkevidde ved at se, hvor dit produkt bruges. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at nå både lokalt og nationalt eller lokalt og globalt.

Opret en medieliste

Hvis du laver en masse medieindsats, er det nemt at glemme, hvem du har kontaktet, og hvad du har kontaktet dem om.

Før en ordentlig optegnelse: segmenter den efter navn, outlet, placering (vigtigt, hvis du laver nationale eller globale opsøgende aktiviteter), e-mail, telefon (hvis relevant), fokus og interesser, sociale håndtag og noter fra tidligere interaktioner.

Det er svært at få placeringer for små virksomheder, så du skal tilpasse dit pitch efter modtageren. Indsnævre din liste til journalister, forfattere, producenter og bookere.

Journalisternes og virksomhedsejeres mål vil primært divergere. Nogle få journalister vil dække nyheder og begivenheder, der er relevante for virksomheden. Vi er nødt til at tænke som journalister i denne situation. Det kan være svært at finde eller komme i kontakt med relevante journalister. At finde det rigtige match blandt de tusindvis af journalister, der er til rådighed, kan gøre det resterende arbejde meget enklere.

Et smart sted at begynde er de sociale medier. Følg en journalist, der har en tilsvarende interesse i virksomheden. Genkend de emner, som de kan lide at diskutere og skrive på de sociale medier. Du kan komme i kontakt med dem ved at nævne dem i et tweet eller på et andet opslag på et socialt medie. Din interaktion bør tiltrække folks opmærksomhed med det samme.

Bestem dine historiens nøgleøjeblikke.

Først og fremmest skal du vide, hvad din historie er, og sikre dig, at den er nyhedsværdig. Det vil påvirke din PR-strategi og afgøre, hvilke medier du skal henvende dig til. Opret periodiske tabeller for at registrere rigtige begivenheder, potentielle nyheder osv. Hvis du sikrer dig dette segment, har du nu optagelser af høj kvalitet, som du kan udnytte andre steder.

Det handler om aktualitet, relevans og nogle gange om rent held.

Hvad enten det betyder, at din virksomhed vil blive nævnt som en del af en større historie eller noget mere eksklusivt, er dit pitch vigtigt. Hold dit pitch så kort og præcist som muligt.

Du skal have en kort introduktion og derefter gå lige til sagen. Svar på de 5 W’er og hvordan (Dette henviser til de seks spørgsmål, som en journalist bør besvare i det indledende afsnit i en nyhedshistorie: Hvem, Hvad, Hvor, Hvornår, Hvorfor og Hvordan) i mindre end to afsnit.

Send kilder – også selv om det ikke er dig

En god måde at opbygge et forhold til journalister og fastslå, at du forstår, hvem eller hvad der “skaber” en historie, er ved at give dem oplysninger og kilder, der ikke nødvendigvis har noget med din virksomhed at gøre.

Gør medierne klar

Interviews er en fantastisk måde at generere PR for din lille virksomhed på. Du kan give interviews til lokale aviser, magasiner, blogs eller endda tv- og radiostationer. Dette er en fantastisk måde at få din virksomheds historie ud på.

Afhængigt af mediet for dit interview, skal du forberede dig i overensstemmelse hermed. Det vigtigste redskab i dit mediearsenal er en nøglebudskabsguide – de vigtigste ting om din virksomhed og din historie. Den kan omfatte:

• Business Tagline
  • Hvad du laver
  • Mission, værdier og filosofi
  • 30 sekunders lydbidder af alle centrale tilbud
  • Håndtag på sociale medier og websted
  • Andre relevante oplysninger

Vær kreativ med dit indhold.

En god måde at skabe PR for din lille virksomhed er at være kreativ med det indhold, du producerer. Det kan betyde at skabe interessante infografikker, videoer eller blogindlæg, der vil tiltrække mediernes og offentlighedens opmærksomhed.

Brancheeksperter om PR for små virksomheder

Paola Castillo, kommunikationskonsulent for startups i Latam, PR-firma Get Linked Media.

De bedste tips til at få PR for små virksomheder er:

– Forsøg ikke at være hovedpersonen. Hjælp med et emne, en undersøgelse eller en tendens. Oplev dig selv som ekspert, men prøv ikke at få det hele til at handle om dig; det handler om den historie, som journalisten arbejder på. Måske vil den næste gang handle om dig.

Tjek, om din virksomhed kan dele data, der er relevante for din branche. Har du software, der hjælper små autoværksteder med at yde service til deres kunder? Måske kan du dele statistik om den mest efterspurgte autoservice om vinteren.

– Afhold en gratis workshop for journalister. Viden er altid en gave. Book et mødelokale og inviter medierne til at opdage de nyeste tendenser på dit område.

Disse tre strategier har hjulpet en masse startups med deres PR.

Kirill Sajaev, administrerende direktør og stifter af Auq.io

Public relations-fagfolk kan øge en organisations synlighed og troværdighed blandt målgrupper gennem omhyggeligt planlagt og udført kommunikation. Public relations for nye virksomheder fokuserer på at opbygge et positivt omdømme for virksomheden gennem forskellige former for reklame. Spørgsmålet er nu, hvordan man får PR for sin lille virksomhed?

Del dit højere formål med samfundet.

Det er vigtigt at definere din virksomheds værdier og give medierne en unik vinkel, da du sandsynligvis ikke er den første, der markedsfører dit produkt eller din tjenesteydelse. Dette kan bringe dig i en position som thought leadership i pressen, hvilket kan være godt for din virksomheds omdømme.

Mulighederne ved at gå direkte til offentligheden bør ikke undervurderes.

Det er sjældent, at en virksomhed inddrager en ekspert i public relations i brainstormingfasen. Men det er først og fremmest i denne fase, hvor arkitekturen for dit brand udvikles, at det afgøres, i hvilken grad offentligheden vil blive tiltrukket af din virksomhed. Din lille virksomhed vil være bedre positioneret til at skaffe sig kunder hurtigt og organisk, hvis du tager dig tid til at skabe en fantastisk kultur fuld af interessante talspersoner, et fængende sprog og tilnærmelige værdier.

Byg noget interessant.

Hvert stykke indhold, du skaber, bidrager til og udbygger dit brands historie. Hvis du opretholder en ensartet tone på tværs af dine digitale kanaler, taler det i høj grad for din professionalisme. Hvis du skal bruge tid og kræfter på at lave indhold, kan du lige så godt sørge for, at det er godt for mere end blot din forfængelighed.

Lulu Albanna, medstifter af WRC Media

Promovere en begivenhed.

Formålet med at arrangere en begivenhed er at give et påskud til at invitere kunder og medlemmer af medierne til at deltage. Fordi enhver dækning af din virksomhed, som du får, vil hjælpe med at sprede ordet om dit brand ud over de personer, der deltager i begivenheden, er medierne den mest kritiske komponent i din PR-plan.

Tænk på at afholde en workshop for at demonstrere dine nyeste produkter eller en fest for at fejre åbningen af dit nye websted og klippe båndet over. Hvis du ejer en detailvirksomhed, kan du måske være vært for en begivenhed i din butik, f.eks. et modeshow, hvor du viser de mest fashionable looks i den aktuelle sæson. Det er en god idé at arrangere en madlavningsdemonstration med en professionel kok, hvis din virksomhed er i fødevareindustrien.

Corey Tyner, stifter & formand for Buy Yo Dirt

Kommunikation med et højere formål.

I dagens startup-kultur er det sandsynligt, at du ikke vil være den første til at markedsføre en vare eller tjenesteydelse, der tager fat på det problem, som du forsøger at løse i din branche. Du vil sandsynligvis ikke få noget momentum, hvis du forsøger at få mediernes opmærksomhed ved at fremhæve dit produkts eller din tjenestes fordele.

Beslut dig i stedet for for at beslutte, hvad din organisation står for. Hvad er din filosofi eller din særlige metode til at løse problemer på dit marked? Giv medierne et nyt synspunkt. Vær konsekvent og åbenhjertig i forbindelse med relevante, omdiskuterede problemer på dit område. Skab en forbindelse mellem dine erfaringer, og hvorfor du er unikt kvalificeret til at diskutere aktuelle emner. Som følge heraf kan dit brand drage fordel af flere muligheder for thought leadership i medierne.

Kim Abrams, administrerende direktør for Abrams Roofing.

Spred jævnligt indhold af høj kvalitet

Journalister overvejer en virksomheds position på markedet og dens omdømme, før de accepterer at dække virksomheden i en artikel. Skab en online tilstedeværelse ved regelmæssigt at offentliggøre nyheder om den igangværende udvikling i din virksomhed samt materiale, der er tætpakket med information, enten på dit eget websted eller via kanalerne på de sociale medier. Med denne tilgang vil redaktørerne finde fakta om din virksomhed bemærkelsesværdige, hvilket vil give dem en grund til at skrive om dig.

Emma Thompson, stiftende marketingchef hos Jaxery

Vend historier fra det virkelige liv til PR

Start-up virksomheder bliver ofte skræmt af traditionel PR, fordi de tror, at de skal fortælle store historier, som de måske ikke har i posen, f.eks. om store salg eller opkøb. Men faktisk handler noget af den bedste PR om “virkelige” mindre historier, og nystartede virksomheder har som regel mange af disse historier gemt væk.

Kom stifteren fra en vanskelig baggrund? Måske har du ændret en kundes liv med dit unikke produkt. Hvis du fordyber dig yderligere i historier som disse og laver dem om til en pressemeddelelse, vil det menneskelige element uden tvivl lande hos pressen, og din start-up kan ride på ryggen af at have givet denne historie videre.

Sean Carroll, stifter og direktør for Vixen Digital

Selvfølgelig skal du følge alle de grundlæggende Public Relations-strategier, som vi har gjort i så lang tid, såsom brainstorming af ideer til historier, skrivning af pressemeddelelser og distribution af nyhederne til alle relevante medier, der kunne have interesse i at dække din historie. Du skal forsøge at finde de mest interessante historier, bruge ord, der vil kaste et positivt lys på din virksomhed, og komme negative historier i forkøbet, hvis de kommer til at ske.

Men den bedste måde at sikre, at du får PR for din lille virksomhed, er ved at være vedholdende. Det er det største, når det gælder om at få PR for din virksomhed.

I modsætning til annoncer eller visse markedsføringsstrategier kan du ikke bare slå PR til og fra. Det kræver vedholdenhed, tålmodighed og en langsigtet plan, som du skal holde styr på. Så hvis du ønsker at få PR for din lille virksomhed, skal du pitch nye medier hver uge, hele tiden komme med nye ideer til historier og have en ansvarlig for dine PR-kampagner, så det aldrig går stille for sig. Det er virkelig opskriften på at få PR for din nystartede virksomhed.

Joseph D’Eramo fra PRworkzone

Start med de lavthængende frugter. Pressemeddelelser til den lokale presse, især til ejerens eller virksomhedens hjemstavnsaviser, vil som regel sætte gang i den. Der findes en række online PR-indberetningswebsteder. Målet her er at få din lille virksomhed i søgemaskinerne og få nogle links, som du kan bruge sammen med dine sociale medier. Dernæst skal du gå til dine fagblade. Disse kan være vanskeligere at få fat i afhængigt af branchen. Mange gange er den bedste måde at generere PR på at skrive nogle artikler og tilbyde dem til fagblade.

Calvin Willis fra Moosoft

Midlertidig open sourcing af dit første tilbud til nogle få influencers og derefter til offentligheden er en god måde at få ordet ud om din lille virksomhed. Det er her, at organisk mund-til-mund PR virker som en charme, hjulpet af intelligent og strategisk brug af marketinghype.

Hosting og promovering af sweepstakes for den brede offentlighed vil altid skabe ny opmærksomhed på dit brand, da de fleste mennesker elsker en giveaway. Dette kan opnås ved at tilbyde en gratis vare eller tjenesteydelse i forbindelse med din virksomhed med bonus tilmeldinger for deltagere, der henviser venner. Hvis du f.eks. driver en softwarevirksomhed,

Du kan tilbyde vinderen et ubegrænset år af dit program med en bonusblog, der følger deres erfaringer med dit produkt. Ved at koble din præmie med yderligere opsøgende arbejde på de sociale medier sikrer du fortsat eksponering af din virksomhed, samtidig med at du vækker nysgerrighed og mediedækning.

Dette har endnu større effekt, hvis du kan samarbejde med en anden virksomhed i din sektor og tilbyde en fælles kampagne eller samsponsorere begivenheden. Målet med spillet er maksimal omtale, så udfør enhver giveaway med en hydra-lignende tilgang – hvor dine fanfare-tentakler er viklet rundt om så mange marketingfacetter som muligt.

David Bitton, medstifter og CMO hos DoorLoop

At fremhæve det faktum, at vi har fået betydelig finansiering fra investorer, var en af de måder, vi skaffede PR for DoorLoop på. Vi meddelte i 2021, at vi havde rejst 10 millioner dollars i startkapital ledet af vores stiftere og private investorer. Dette fungerede som en katalysator for os til at opnå dækning i nationale og lokale mediepublikationer, der fokuserer på investeringer, startups, fast ejendom og teknologi. Hvis din startup for nylig har modtaget en betydelig startkapital, skal du bruge det som et salgsargument for at tilskynde medierne til at omtale dig. Betydelige investeringer er nyhedsværdige. Medier ved, at det vækker læsernes nysgerrighed.

At opnå hæder og anerkendelse inden for din sektor er en anden tilgang til at skabe medieinteresse for din startup. Dette er en fantastisk strategi til at søge eksponering, når din virksomhed stadig er relativt ny på markedet, hvilket giver medierne en grund til at skrive om eller dække din startup. Der er flere måder at modtage hædersbevisninger og anerkendelser på inden for ethvert område. Når du leder efter institutioner, der uddeler hædersbevisninger, skal du overveje dem, der er relevante for din niche inden for din branche. Hold desuden øje med priser som “30 under 30” eller mere generelle anerkendelser som “Startups to Watch”. Software Advice har f.eks. udnævnt DoorLoop til en Frontrunner inden for Property Management Software, og SourceForge gav os en Spring 2022 Leader-pris i kategorien Rental Property Management. Vi viser alle de roser og priser, som DoorLoop har modtaget indtil videre, i et særligt afsnit på vores websted. Dette giver læsere og mediekilder en nem metode til at lære mere om, hvem vi er, og hvorfor vi er nyhedsværdige.

Mary Hunderson, professionel marketingekspert og skribent på Themeple.

Det kan virke skræmmende at få PR for din lille virksomhed, men det kan helt sikkert lade sig gøre med den rigtige tilgang og nogle insidertips. Her er et par ting, du skal huske på:

1. Før din research. Før du henvender dig til journalister eller publikationer, skal du sikre dig, at du forstår, hvad de dækker, og hvilke typer historier de typisk skriver om. Det vil hjælpe dig med at indsnævre din målgruppe og sikre, at dit pitch er relevant for deres læserskare.
  2. Hold det kortfattet. Når du pitcher en historie, skal du altid forsøge at være så kortfattet og klar som muligt. Journalister er travle mennesker og har ikke tid til at læse langhåndede e-mails fulde af irrelevante detaljer. Kom lige til sagen og forklar, hvorfor din historie er værd at dække.
  3. Gør det personligt. Opbygning af relationer til journalister er en stor del af at få pressedækning, så sørg for at gøre dine indlæg personlige, når det er muligt. Nævn tidligere artikler, de har skrevet, del relevante links, eller send dem bare en hurtig e-mail for at sige hej. Hvis du etablerer disse forbindelser, vil det være et stort skridt i retning af at få din historie hørt.
  4. Vær vedholdende (men ikke irriterende). Giv ikke op, hvis du ikke får svar fra en journalist med det samme – nogle gange kræver det et par forsøg at få deres opmærksomhed. Bare sørg for ikke at overdrive det – ingen kan lide en plageånd.
  5. Forstil noget særpræget. For at din historie skal skille sig ud, skal den tilbyde noget unikt eller anderledes end det sædvanlige. Uanset om det er en ny vinkel på en gammel historie, eksklusiv adgang til oplysninger eller blot en god historie af menneskelig interesse, skal du sørge for at have noget særligt at byde på.

Hvis du følger disse tips, er du godt på vej til at få den pressedækning, som din lille virksomhed fortjener. Bare husk at være tålmodig, vedholdende og tilbyde noget unikt – så er du sikker på at få et brag af en presseomtale.

Colleen Colodany, administrerende direktør for kidswiki.co.uk

–>

Som iværksætter og virksomhedsejer tror jeg, at jeg kan give nogle værdifulde udtalelser vedrørende din forespørgsel. At få PR er ekstremt vigtigt for en lille virksomhed for at udvide sin forretning og få flere kunder. At henvende sig til forskellige journalister og præsentere dem for din historie er den enkleste måde at gøre dette på. Der er et par ting, man skal huske, når man henvender sig til journalister. Prøv at kontakte journalister, der dækker din niche, for at øge dine chancer for at blive omtalt i deres artikler. Man skal huske, at journalister modtager hundredevis af pitches hver dag. Derfor skal dit pitch skille sig ud og være overbevisende. I stedet for at bede en journalist om at skrive om din virksomhed, skal du præsentere dem for en spændende historie. Følg op på journalisterne og forbedr dit pitch ved at tage imod feedback baseret på svarprocenten. Skab et netværk af journalister og opbyg relationer med dem for at få bedre PR for din virksomhed. Det er meget bedre end at bruge penge på dyre PR-firmaer og vil generere bedre trafik for startup-virksomheden i det lange løb.

Seneste fra Blog