Hvordan tjener medievirksomhederne penge? Mediernes forretningsmodeller 2023

3 min læst

Hvordan tjener medievirksomheder penge? Den digitale verden har udviklet sig hurtigt. Væksten i antallet af følgere på Instagram, YouTube og andre sociale platforme er steget markant og har medført nye forretningsmodeller for medierne. Hver lille startup eller virksomhed på et lille budget kan udvikle deres forretning via flere metoder og uden stor ekspansion.

Typer af forretningsmodeller for digitale medier

I dag kan vi i hvert fald nævne de bedste gennemprøvede måder at fange kundernes opmærksomhed på og bruge forskellige indtægtskilder.

Betalt abonnement

En af de mest populære forretningsmodeller inden for forlagsbranchen er at sælge et medlemskab eller indhold eller adgang til nogle materialer. Det er en meget kendt praksis, når man foreslår, at seerne bliver abonnenter og får adgang til film, kanaler eller online-kurser i en bestemt periode. Når det udløber, kan kunderne ikke længere bruge eller se det. Men når først følgerne har abonneret, vil det automatisk blive fornyet hver måned, indtil de ønsker at annullere det. Husk, at denne mulighed vil kun fungere, hvis den kan støtte auditive med friske materialer; ellers er abonnementet ubrugeligt for dem. Ved at tilbyde det, kan du også lave en analyse baseret på hvilke handlinger abonnenterne foretager og beskytte dine materialer mod ulovlig videredistribution.

Indholdsmarkedsføring

Denne metode er den ældste blandt de andre, der er præsenteret her, og er et godt eksempel på magasinforretningsmodeller. Den betyder, at kvaliteten af indholdet skal gå forud for kvantiteten. Uerfarne nybegyndere forsøger som regel at udgive så mange artikler og indlæg om varer som muligt, men det er forkert. Publikationer bør indeholde engagerende indslag for at fange læserne fra starten. I bund og grund er det en lang proces, der har til formål at opbygge et forhold mellem forbrugerne og et brand. Ekstra støtte her ville være særlige begivenheder med giveaways og gratis læsestof, der uddyber publikum i den verden, du har skabt.

Få ekstra indkomst fra førende brands.

Du kan også samarbejde med brands og udgive deres indhold. For eksempel er PRNEWS.IO klar til at levere indhold af høj kvalitet fra betroede kunder med et højt omdømme.

>

Udgiveren kan være enhver fysisk eller juridisk person, der støtter en blog eller et nyhedssite og er interesseret i et langsigtet samarbejde. Du skal blot sende ansøgningen eller skrive til media@prnews.io, og vores medieteam vil kontakte dig. Efter registreringen logger du ind på udgiverkontoen. Du kan finde flere oplysninger her: For Publishers

>

Transaktioner

Det er den enkleste forretningsmodel for udgivere. Den ligner et abonnement, men tilbyder separate stykker af produkter. Hvis du har en succesfuld personlig blog eller virksomhedsblog, vil følgere gerne købe varen, f.eks. tøj, magasiner og andre specielle ting.

Der er to typer af den slags handlinger: downloading eller adgang i en vis periode. Den førstnævnte betyder, at du kan sælge produkter som bøger, artikler og onlinekurser, som bliver kundens ejendom for evigt, efter at en transaktion er gennemført. Den anden betyder, at du kun kan dele et link til platformen med materialer i et vist tidsrum, men at køberen ikke kan downloade dem. Du kan også opkræve penge fra dit publikum for enkeltvisninger af bestemte aviser og stykker af artikler. Det blev tidligere opfundet af en af de hollandske platforme. De foreslog adgang til visse materialer mod et lille gebyr. Her har deres læsere et valg, hvor de vil bruge pengene.

Licenshandel

Mange indholdsskabere foretrækker at undgå kontakt med slutkunder. Derfor videresælger de det færdige produkt til virksomheder, som kan videredistribuere det og præsentere det for publikum. Hvis man ser nærmere efter, har alle kæmpevirksomheder en tendens til at følge denne model. F.eks. lægger filmskabere deres mesterværker på ale til organisationer, som kan køre dem på tv og online. Men hvis du ønsker at foretage en analyse, vil du fejle, fordi al kontrollen er gået til en tredjepart.

Typer af forretningsmodeller for digitale medier

Hvordan tjener medievirksomhederne penge? Digitale medievirksomheder er meget lukrative, fordi der er så mange områder til rådighed for indtægter. Det er på tide at starte dit eget medie!

FAQ: Hvordan tjener medievirksomhederne penge?

Hvilke faktorer gør de traditionelle forretningsmodeller for massemedier forældede?

Først og fremmest mener vi med traditionelle trykte varer. I dag har alle en gadget med sig. Derfor er læsning flyttet til online-sfæren, og papirudgaver bliver sjældnere set.

Den anden faktor her ville være det indlysende i at fremme varerne. Moderne læsere foretrækker at få ny viden og blive overrasket. Tidligere har vi for det meste set nye varer på tv, og det var korte videoer med en række funktioner, der ikke indeholdt nogen praktiske oplysninger. Moderne måder at promovere virksomheder på omfatter forskellige former for reklamer og et stort udvalg af indlæg på sociale medier. Det betyder, at virksomheder blev tættere på følgerne.

Hvad er de tre grundlæggende forretningsmodeller for medier?

De tre vigtigste modeller er:

• samarbejder med brands
  • tilrådighedsstillelse af merchandise
  • udbud af betalt indhold
De er grundlæggende, fordi flere andre variationer er vokset p dette grundlag.

Hvordan tjener man penge på reklamer?

Annoncering er en anden god måde at beskrive de tjenester og varer, du tilbyder. Det kan opnås gennem native advertising. På den måde får en kunde et stykke indhold af høj kvalitet og udvikler endnu mere interesse for emnet. En anden metode til at imponere en læser er bait-and-switch. Du kan vise et billede, der fortæller om et prisfald på et eller andet stykke tøj, og når en person vil blive rettet til siden igen, finder de ud af, at varen allerede er solgt. Husk, at det nogle gange virker og får en potentiel kunde til at fortsætte med at shoppe, men det er i de fleste tilfælde en nytteløs handling. Samarbejd hellere med andre brands og tiltræk brugere ved at tilbyde en rabatkode, hvis de vælger at følge dig.

Seneste fra Blog