Hvordan PR-eksperter bør arbejde med LinkedIn

22 min læst
Hvordan PR-eksperter bør arbejde med LinkedIn.

LinkedIn er verdens største platform for professionelt netværk og beskæftigelse. Det anses for, at LinkedIn kun er for professionelle og jobsøgende. Men det er ikke alle dens funktioner. Millioner af fagfolk bruger LinkedIn til at udbygge deres netværk og karriere, men vidste du, at LinkedIn også kan være en fordel for PR-fagfolk? Lad mig vise dig hvorfor.

Hvordan kan en PR-ekspert drage fordel af en LinkedIn-profil?

LinkedIn giver marketingfolk og PR-eksperter adgang til gode B2B-virksomheder. Det giver dig endnu en mulighed for at annoncere din virksomhed og giver dig også et link tilbage til dit websted.

Rækkevidde

LinkedIn giver dig en platform til at interagere med influencers og medieskribenter. Du kan også komme i kontakt med potentielle kunder, medarbejdere, partnere og investorer.

PR-chefer får støtte fra LinkedIn, da det giver et sted for pressemeddelelser. Forretningsoplysninger bliver bedre forbrugt og delt på LinkedIn end på nogen anden platform. LinkedIn giver PR-cheferne en løftestang til at hjælpe deres kunder mere effektivt.

Strategi

Hvis du ønsker, at folk skal genkende dit produkt, og hvis du ønsker at påvirke dine målgruppers holdninger, skal du være strategisk. LinkedIn er et sted, hvor man skal optræde professionelt. PR-eksperter kan bruge LinkedIn som en platform, hvorfra deres virksomheder kan drage fordel. Strategisk repræsentation af din kunde og dens produkt kan hjælpe dig med at booste deres forretning og nå dine PR-mål.

Vækst dit netværk

LinkedIn giver nem adgang til direkte kontakt med personer, som du gerne vil have kontakt med – partnere, investorer, medarbejdere, kolleger og potentielle kunder. LinkedIn handler om forbindelser. Ved at opbygge relationer med forskellige LinkedIn-brugere kan du få en fordel til at vise dine færdigheder og erfaringer frem.

De fleste tvivler på behovet for LinkedIn og dets effekt på public relations. At opbygge et netværk på LinkedIn hjælper dig med at præsentere dig selv i det bedste lys. Hvis dit netværk ser dine resultater, projekter og anmeldelser, kan du forvente, at de vil dele dit arbejde og oplysninger om produktet og brandet. Dette kan give dig flere og flere visninger og hjælpe dig med at opretholde sunde public relations.

Engager dig

At skabe engagerende indlæg, der kan igangsætte samtaler og faglige diskussioner, er den bedste måde at vedligeholde public relations på LinkedIn. Ikke kun indlæg er vigtige, men det er også vigtigt, hvordan du præsenterer dit produkt, dit brand og dig selv. Folk vil kun kontakte dig, hvis de mener, at dit produkt er værdifuldt og gavnligt for dem. Distribuer autentisk og overbevisende indhold, og sørg for, at dit netværk er af værdi for dig.

Anbefalinger

Anbefalinger er en effektiv måde at promovere og blive promoveret af de personer, du samarbejder med eller yder en service. Folk tror på det, de ser. Hvis det lykkes dig at få positive anmeldelser og anbefalinger fra andre kendte personer og tankeledere, vil det opbygge folks tillid til dig, og de vil interessere sig for den virksomhed, du præsenterer.

Skærp dine sociale færdigheder

LinkedIn hjælper dig med at deltage i forskellige grupper, hvor du kan interagere med et stort publikum, erfarne og uerfarne. Du kan få at vide, hvad kunderne har brug for, og hvad de kan lide og ikke kan lide.

Sådan styrker du din LinkedIn-profil.

PR-kampagner

Du kan promovere dine PR-kampagner på LinkedIn, da det giver en større rækkevidde og tiltrækker et stort publikum. Virksomheder bør give public relations et klart budskab at kommunikere. Dette budskab bør være forståeligt og kortfattet. PR-kampagner bør være velplanlagte og forfølge et særligt mål. En PR-kampagne bør fastlægge sine mål, da det gør det lettere at fokusere på planlægningen og gennemførelsen af kampagnen og vurdere dens succes.

Udgiv

Du behøver ikke at være professionel skribent eller journalist, men at skrive på LinkedIn og deltage i samtaler kan hjælpe dig med at blive anerkendt i den relevante branche. Del din viden og vis din ekspertise inden for dit område, det vil tilskynde folk til at besøge din profil, og de vil vide, inden for hvilket område du er professionel.

Hvordan kan du styrke din LinkedIn-profil?

Det var generelle anbefalinger, men først skal du tjekke den næste detaljerede instruktion om at forbedre din LinkedIn-side eller en side i din virksomhed:

1.Så først skal du udfylde hele profilen, der dækker over et billede af dig selv. Du skal betragte din LinkedIn-side som din professionelle branding. Det er en mulighed for dig til at fortælle, hvordan brandet gavner folk (eller en anden virksomhed). I dette tilfælde kommunikerer du din dygtighed til potentielle arbejdsgivere eller kunder.

2. Tilføj et LinkedIn-baggrundsbillede til din side. Giv din LinkedIn-profil lidt mere personlighed ved at tilføje et on-brand baggrundsbillede. Selv om du automatisk får et sådant automatisk, kan du ændre det for at fremhæve dit personlige brand eller særlige interesser eller fange øjnene for at skille dig ud fra andre. LinkedIn anbefaler en coverstørrelse på 1584 x 396 pixel, og det skal være en JPG-, PNG- eller GIF-fil på under 8 MB.

3. Tilføj, fjern og omarranger sektioner på din LinkedIn-side. Du kan fjerne, redigere og omarrangere sektioner af din LinkedIn-profil for at fremhæve eller skjule bestemte oplysninger på den måde, du ønsker. Når du vil redigere et afsnit, skal du blot føre musen hen over den dobbeltsidede pil i hvert afsnit. Din mus bliver til et ikon med fire pile, hvorefter du kan klikke, trække og slippe til et andet sted på din profil.

4. Optimer din LinkedIn-side til søgemaskiner. Søgemaskineoptimering (SEO) er ikke begrænset til blogging – du kan også forbedre din profil for at blive opdaget af folk, der søger på LinkedIn efter nøglebegreber, som du ønsker at blive fundet for og anerkendt. Du kan tilføje disse nøgleord til forskellige dele af din profil, f.eks. din overskrift, din bio eller din erhvervserfaring.

5. Indsæt et ProFinder-badge på din profil. Det kan anbefales at tilføje et ProFinder Badge, som bruges til at identificere freelancere i LinkedIns ProFinder. Denne funktion matcher entreprenører med projektledere, der søger hjælp. Freelancere kan vise et ProFinder-badge på deres sider for at vise potentielle kunder deres færdigheder, erfaring og anbefalinger.

6. Du bør inkludere alle de detaljer, som LinkedIn anbefaler. Du bør også udfylde et afsnit om. Betragt det som en brand positioning statement, eller hvad der gør dig til den bedste eller anderledes end andre PR-fagfolk. Det er en mulighed for dig til at vise dine talenter frem og præsentere din brand story.

7. Dernæst bør din LinkedIn-konto indeholde alle dine oplysninger om dit CV. Du skal være strategisk i den måde, du viser dig selv på. Derfor er det en god idé at læse jobbeskrivelser, fordi det vil hjælpe dig med at forstå, hvad potentielle arbejdsgivere og kunder leder efter.

I mellemtiden kan du bruge disse oplysninger til at tilpasse den måde, du præsenterer dine erfaringer på, og hvad du fremhæver. LinkedIn er et perfekt sted at gå ud over dit cv i detaljer.

8. Udnyt blog- og webstedslinks på din LinkedIn-side.

Du bør inkludere en portefølje, links til websites og sociale netværk på din LinkedIn-side. Links til dit indhold og dine projekter kan også tilføjes til din profil for at øge antallet af klik. Denne mulighed giver dig mulighed for at henlede større opmærksomhed på specifikke områder af din side for at skabe trafik andre steder.

Hvis du f.eks. har en blog eller erfaring med store virksomheder, kan du dele links på LinkedIn for at promovere din blog og dine projekter.

9. Tjek dine netværksopdateringer (eller del dine egne)

Netværksopdateringer findes på din LinkedIn-hjemmeside og er i bund og grund LinkedIns variant af Facebooks nyhedsfeed. Tjek dette feed for at få et hurtigt øjebliksbillede af, hvad dine forbindelser, kunder, konkurrenter og andre har gang i og deler. Kommentér, lykønsker og del din mening under indlæggene. Du kan også dele dine egne opdateringer, f.eks. oplysninger om dine produkter eller tjenester og bemærkelsesværdigt indhold, som din virksomhed har skrevet og distribueret.

Du kan vælge at abonnere på e-mail-meddelelser eller sortere efter “Top Updates” og “Recent Updates” for at filtrere dit LinkedIn-feed på den måde, du ønsker.

10. Vær identificerbar.

Dine LinkedIn-forbindelser skal kunne genkende din profil i det øjeblik, de finder den. En god måde at gøre din profil let genkendelig på er ved at sikre, at din profils navn, overskrift og andre enkle identifikatorer er lette at se og lette at skelne mellem andre profiler.

OBS: Tjek også, at din indstilling for offentlig profil er aktiveret, så den også er synlig og identificerbar for dit publikum.

11. Oprethold din professionalisme med indlæg

Publicer indlæg om din branche, der præsenterer dig som en rigtig professionel.

For at have sunde offentlige relationer med dit publikum er det meget vigtigt at bruge et positivt sprog. Alle PR-eksperter bør holde deres stemme rolig og sproget positivt for at opbygge gode forbindelser. Ved at bruge positivt, deklarativt sprog og stærke budskaber vil man overvinde negativt og giftigt sprog og mennesker.

12. Del dit indhold via LinkedIn-artikler

Gode nyheder! Du behøver ikke længere at have en stor base af følgere på din LinkedIn-konto for at offentliggøre nye artikler på LinkedIn. Udgivelsesfunktionen er tilgængelig for alle brugere på netværket. Forskellen mellem artikler og indlæg på LinkedIn er tekstens længde og placering i de forskellige separate faner. Desuden er fordelen ved artikler, at LinkedIn-brugere (som måske ikke kender dig) kan opdage dine artikler ved at filtrere emner på LinkedIn og derfor vise interesse for din profil og i sidste ende følge dig (læs mere om Creator Mode).

Eksperimenter med, hvordan denne funktion kan understøtte dine markedsføringsmål ved at skabe indhold og offentliggøre det på din LinkedIn-side.

13. Udnyt @mentions i dine statusopdateringer.

Forøg rækkevidden af dine indlæg På LinkedIn kan du tagge – eller @mentionere – brugere og andre virksomheder i dine indlæg på samme måde som på Facebook, Twitter eller Instagram.

Indtast @-symbolet umiddelbart efterfulgt af brugerens virksomhedsnavn i din opdatering eller dit indlæg. Som følge heraf vil den pågældende bruger eller virksomhed få besked om, at du har tagget dem, og deres navn vil også blive linket til deres profil og side i selve statusopdateringen. Dette er en fantastisk måde at øge engagementet og interaktionen på dine opdateringer samt forbedre kendskabet til dit brand.

14. Se, hvem der har set din LinkedIn-profil.

Opdag om dine målgruppemedlemmer, potentielle kundeemner og kunder, der er interesserede i din profil og det markedsføringsindhold, som du deler på LinkedIn. Hvordan? Find funktionen Hvem har set din profil.

Denne funktion, som er tilgængelig i hovednavigationen via rullelisten Profil, giver dig mulighed for at identificere præcis de personer, der har besøgt din side. Du kan se, hvordan du ligger i forhold til profilvisningerne for dine forbindelser, andre virksomheder som din virksomhed og meget mere.

15. Husk, at LinkedIn er et professionelt socialt netværk. Hvad betyder det? Det betyder, at LinkedIn bruges til virtuelt netværk og til at skabe forbindelser, men det er ikke som Facebook, hvor man bare kan følge en ven. Nej, i stedet er det anbefalelsesværdigt at fortsætte med virtuelt face-to-face networking. Igen, det er et gensidigt fordelagtigt forhold, så det kan ikke kun handle om dit projekt. Vær strategisk med, hvem du forbinder.

11. Udnyt LinkedIn Endorsements.

LinkedIn tilbyder en funktion kaldet Endorsements – som giver dig mulighed for at tildele og dele anerkendelse til personer, du samarbejder med, ved at godkende deres færdigheder. Du kan fremme og godkende partneres og kollegers færdigheder for at gøre deres profiler mere imponerende, vise din støtte og vise din ekspertise om deres færdigheder.

16. Brug Åben profil til at sende beskeder til personer, du ikke er forbundet med.

For at skabe nye forbindelser med potentielle partnere, kunder og andre brancheledere kan du kontakte dem med en personlig besked.

Med undtagelse af andre LinkedIn-gruppemedlemmer tillader LinkedIn kun, at du sender beskeder til personer, som du er i førstegradssammenhæng med. Men du kan være en del af Open Profile-netværket, som kun er tilgængeligt for Premium-kontoindehavere. Det gør det muligt for disse brugere at modtage beskeder fra ethvert andet LinkedIn-medlem uanset medlemstype.

17. Tilpas dine Connections for at udvide dit professionelle netværk.

LinkedIn tilbyder andre funktioner, der kan hjælpe dig med at udvide dit professionelle netværk og skabe værdifulde forbindelser. Der er flere måder at gøre dette på, afhængigt af hvad du ønsker at opnå.

18. Tilmeld dig LinkedIn-grupper.

LinkedIn Groups er en fantastisk måde at netværke med folk, der arbejder med eller er interesseret i dine produkter eller tjenester. De fungerer som et knudepunkt, hvor du og andre medlemmer kan dele indhold, udvide din kontaktliste, etablere dig som professionel inden for området og øge kendskabet til dit brand.

Der er flere andre fordele, som du kan drage fordel af at deltage i LinkedIn-grupper. For eksempel ved at tilmelde dig grupper relateret til din branche og deltage i diskussioner inden for disse grupper, vil du sætte dig selv som en tænkende leder inden for din branche.

Dertil kommer, at du ved at deltage i grupper kan se de komplette LinkedIn-profiler for andre medlemmer af samme gruppe uden at være forbundet. Hvis du er medlem af den samme gruppe som en anden bruger, giver LinkedIn dig desuden mulighed for at sende op til 15 gratis personlige beskeder til andre gruppemedlemmer om måneden (typisk kan du sende beskeder til brugerne i første grads forbindelse).

19. Opret din egen LinkedIn-gruppe.

Og overvej at oprette din LinkedIn-gruppe eller din virksomheds gruppe. Du kan bruge din gruppe til at etablere dig som leder i din branche, skabe et fællesskab, generere nye idéer til markedsføringsindhold, øge kendskabet til dit brand og generere nye kundeemner.

20. Kommunikér med din LinkedIn-gruppe.

Der er desuden endnu flere grunde til at oprette din egen gruppe på LinkedIn. Ved at håndtere din LinkedIn Group er det nemt at interagere og kommunikere med medlemmerne af den gruppe, som du er ansvarlig for. Ved at udgive et gruppeindlæg kan du dele et hvilket som helst indhold på din gruppes side, hvilket er perfekt til at starte en diskussion.

21. Analyser dine LinkedIn-markedsføringsresultater.

Analyse af din indsats og foretage de nødvendige ændringer er afgørende for din succes på LinkedIn.

LinkedIn har dybdegående sideanalyser samt rapporteringsværktøjer til virksomheder til at vurdere den samlede præstation. Der er specifikke rapporter og grafik om, hvor effektive dine statusopdateringer, dit indhold og din rækkevidde er, samt detaljer om din sides engagement og følgere (f.eks. demografiske oplysninger om publikumsmedlemmer).

Til opsummering

PR-chefer bør fokusere på, hvordan de med succes kan håndtere LinkedIn-funktioner for at tiltrække mere trafik og publikum. LinkedIn er et one-stop sted for at dele tanker og idéer, indlede diskussioner og opdage opdateringer i det professionelle miljø. LinkedIn er et kraftfuldt PR-værktøj, som du ikke har råd til at ignorere.

Seneste fra Blog