PR-praktikeres og forskeres synspunkter Forskellige forskeres definitioner af public relations

9 min læst

I dette indlæg vil jeg gerne fremhæve forskellige PR-praktikeres og forskeres definitioner af public relations. Nogle af disse definitioner viser et lidt anderledes perspektiv på PR.

PR Practitioners' and Scholars' Point-of-View Different Scholars Definitions of Public Relations.

Forskeres definitioner af public relations

Akademiske forskere og lærde studerer emnet public relations og teoretiserer denne videnskab. Ofte kan deres teorier forbedre PR-branchen eller den måde, hvorpå praktikere tænker på kommunikationsstrategi. Lad os se på de forskellige definitioner af public relations fra kendte forskere inden for området, og derefter vil jeg nævne nogle definitioner fra PR-praktikere.

Husk, forskere er normalt professorer, der har brugt deres karriere på at lære et emne som public relations. En af disse professorer er James Grunig. Han er en akademisk teoretiker, der er kendt for sine modeller for public relations. Grunig og hans kollega Hunt definerede public relations som styring af kommunikation.

For at lære og forstå en anden definition af PR skal du kende fire-trins-processen i public relations (læs mere om den her). Definitionen af Dr. Bettye A. Grable, professor ved Florida A&M University, henviser til den flerfasede proces, herunder forskning og evaluering. Disse definitioner dækker en vigtig rolle i ledelsesfunktionen, men så er disse definitioner fokuseret på den strategiske brug af public relations.

Næst har Craig E. Aronoff, Otis W. Baskin og Dan L. Lattimore skrevet en arbejdsdefinition af public relations i deres bog. Ethvert brand bør have en mission, noget, som virksomheden ønsker at blive værdsat for eller være om. Ofte har virksomheder kerneværdier, som er en del af brandets ideologi, eller hvordan virksomhedens ledelse ser på verden. Denne definition bemærker også, at der er både interne og eksterne offentligheder, som mærkerne bør kommunikere med.

Sidst bruger disse professorer terminologien, for at fremme udveksling af indflydelse og forståelse. Det er en kommunikation til gensidig fordel, som public relations handler om. Simon Moore ville f.eks. forsøge at kategorisere nøglebegreber blandt forskellige akademikeres definitioner af public relations. Han skitserer seks komponenter i PR: ledelsesfunktion, relationer mellem en organisation og dens offentlighed, analyse og evaluering via forskning, ledelsesrådgivning, gennemførelse og udførelse af et planlagt handlingsprogram kommunikation og evaluering via forskning og endelig udførelse af goodwill. Simons kategorier svarer i høj grad til fire-trins-processen.

Vi kan se fælles elementer. Ideen er, at PR-processen afholdes i fire trin. De er forskning, målplanlægning, programmering eller kommunikationsmetoder og til sidst dens evaluering. I en lignende indsats har Dennis L. Wilcox, San Jose State University. Glen T. Cameron, University of Missouri. Philip H. Ault, South Bend Tribune, foreslår de væsentlige elementer i public relations-området. De omfatter bevidsthed, planlægning, præstation, offentlig interesse, tovejskommunikation og ledelsesfunktion der. Delen om offentlighedens interesse henleder opmærksomheden på, at vi som PR-fagfolk altid bør have offentlighedens bedste interesse for øje.

Jeg vil gerne afslutte denne del af artiklen med Averill Elizabeth Gordons definition. Denne definition anskuer public relations praksis lidt anderledes, idet den fremhæver, at PR er en proces, og at den er løbende og variabel. Den tager også ansvar for PR-udøverne. Denne definition omfatter den opfattelse, at public relations former nyheder og indhold. PR-praktikere og -professionelle har et stort ansvar for at påvirke den offentlige mening.

Da andre områder som markedsføring og reklame fortsat trænger sig på i public relations, gør det kun branchen mere sårbar, at man ikke har drøftet definitionen af området. En klar definition, der anvendes i hele branchen, vil kunne afgrænse grænserne og afværge kritikere. Public relations har forskellige kvaliteter og træk, der adskiller den fra andre lignende områder. Kommunikation er strategisk, når den følger organisationens mission, vision og værdier, og når den er i stand til at forbedre den strategiske positionering og konkurrenceevnen blandt konkurrenterne.

PR-practitioners definitioner af public relations

Her er fem definitioner af public relations fra erfarne PR-praktikere. Listen starter med Public Relations Society of America (PRSA). Som en professionel public relations-forening må PRSA’s definition være et udgangspunkt:

Public relations hjælper en organisation og dens publikum med at forstå og tilpasse sig gensidigt til hinanden. Public Relations gælder bredt for virksomheder som en kollektiv gruppe, ikke kun for en virksomhed; og publikum omfatter en række forskellige interessenter. – PRSA.

Typisk har PR koncentreret sig om at dyrke medierne og berømtheder, som har rækkevidde og pålidelighed, til at fortælle historierne om et bureau’s kunder. Og selv i de nye mediers digitale æra handler PR stadig om at opbygge relationer med de mennesker, der kan formidle denne tredjepartsgodkendelse. Den person kan overraske dig, for det kan være hvem som helst! Toby Bloomberg – Bloomberg Marketing/Diva Marketing

Public relations formidler nyheder, kan påvirke nyhederne, modtager nyhederne og reagerer på nyhederne for en virksomhed via medierne. Det er kunsten og videnskaben at kommunikere til det rigtige publikum med den rigtige stemme. PR er en organisations kommunikationshub i en organisation. Den påvirker og skaber en virksomheds image, omdømme, virksomhedens opfattelse og kultur. PR forbinder en virksomhed og dens publikum via direkte budskaber eller redaktionelle medier, herunder online-indhold, udsendelser, radio, video eller platforme på sociale medier. Før de sociale medier havde en virksomhed én stemme; nu dækker de sociale medier mange stemmer, der bidrager til en virksomheds image, omdømme, brandopfattelse og offentlige fællesskab. Lisa Buyer – The Buyer Group

Public Relations, der engang blev kaldt “gratis” medier, er den del af marketingkommunikationstaktikken, hvor en markedsfører skaber budskaber og sender dem til medierne med henblik på distribution. Resultatet er indhold, der er inkorporeret i en tredjepartskanal, som giver et skær af autenticitet. Derudover er public relations engagementet med medierne for at sikre, at markedsføringsmedarbejderens budskab bliver modtaget. Brian Kelly

Integreret markedsføring og PR er koncentreret om multichannel-budskaber, der gør en forskel og skaber overskud på måder, der har betydning for målgruppen. Michele Price – Women In Business Radio.

Resumé

Og uanset hvilken definition af public relations man vælger, er der flere faktorer, der er permanente. PR er en del af et varemærkes overordnede markedsførings- og kommunikationsstrategi. PR er afgørende for at hjælpe med at interagere med en organisations forskellige målgrupper på tværs af medieplatforme, herunder tredjeparter og sociale medieplatforme. Public relations skal forsvare organisationens omdømme og tilbyde krisestyring, hvor det er nødvendigt.

Hvilke definitioner af public relations er du enig i? Du er velkommen til at tilføje din definition i kommentarerne nedenfor.

Seneste fra Blog