Publicitet 101: Hvad, hvorfor og hvordan

12 min læst

Alt, hvad du skal vide om omtale, før du udgiver i medierne. Hvad er publicitet? Find definitionen af publicitet nedenfor!

Al reklame er godt, undtagen en dødsannonce.

Brendan Behan

Hvad er reklame? Publicity Definition

Publicity definition. Publicitet er en omtale af et brand i medierne. Jo flere omtaler et mærke har – jo flere mennesker får kendskab til det, husker dets navn og køber dets produkter. Publicity er simpelthen sagt en publikumsindsats og fremme af brand awareness.

Publicitet bruges mest til at tiltrække publikums opmærksomhed. Denne strategi øger kendskabet til mærket og er med til at opbygge et loyalt publikum og kundernes tillid. Folk køber ofte fra virksomheder, som de er vant til at se i medierne.

Hvad andre siger om et brand er som regel meget vigtigere end det, som brandet selv formidler til publikum. Derfor er omtale et stærkere middel end reklame.

Simpelt sagt – Reklame er betalt, Publicity er tjent, (af din publicists indsats og talenter).

Elizabeth Lowney fra Creating Buzz PR

Hvorfor mærker har brug for omtale

Når man bevæger sig nedad i salgstragten, ved brugerne først intet om et brand, men senere kan de blive brandets loyale kunder. Markedsføringsfolk bruger forskellige teknologier på hvert trin for at tiltrække publikums opmærksomhed og få budskabet frem til det.

Faktisk kan reklame blive indgangsporten til salgstrappen. Uden reklame får en kunde måske slet ikke kendskab til produktet. Efter at være blevet nævnt to eller tre gange, sætter varemærkets navn sig fast i kundens hukommelse. Når en person har brug for et bestemt produkt, husker vedkommende i første omgang de mærker, som han/hun har hørt om i medierne. Efterhånden som tiden går, bliver kunderne mere interesserede i produktet og køber det. De er allerede bekendt med mærket og de produkter/tjenester, det tilbyder.

Opbygge et positivt omdømme online & fjerne negativt omdømme fra SERP

Reklame kan også anspore til gentagne salg: det danner et loyalt publikum, som kan vende tilbage igen og igen for at købe nye varer eller tjenester. Det er derfor, at store mærker som Nike, Adidas og Samsung forbliver dominerende på markedet. Unge kinesiske mærker som Xiaomi og Meizu er også hurtigt ved at vinde et publikum.

Folket er ved at være træt af reklamer. Det er ikke længere en pålidelig kilde. Medieartiklen eller en nyhedshistorie i tv, hvor et brand deler værdifulde oplysninger, er begge langt mere pålidelige kilder til at sprede information. Således får folk løsningen på deres problemer og får flere detaljer om mærket og dets produkter.

I henhold til Nielsen-undersøgelse:- har 70 % af internetbrugerne tillid til oplysninger på et mærkes websted;- 66 % af brugerne har tillid til kundeanmeldelser;- 63 % har tillid til oplysninger på tv;- Den mindste procentdel, kun 40 %, har tillid til direkte annoncer på internettet.
Tillid til reklamer i medierne. Definition af reklame
>

Det er langt nemmere at sælge et mærke, som publikum kender, end at sælge et navnløst mærke.

Hvordan omtale påvirker salget

Hver kunde gennemgår fire faser, før han eller hun køber:

• Problemgenkendelse.
  • Søgning efter en løsning.
  • Evaluering af valgmuligheder.
  • Køb.

Kunderne har brug for svar på deres spørgsmål i hver fase. Trin for trin fører det dem til køb.

Hvordan reklame virker

John Doe planlægger at besøge London. Han skal vælge et flyselskab at flyve med, da han aldrig har været i London før og ikke ved meget om, hvilke fly der tilbyder regelmæssige flyvninger til denne destination. Dette udgør den første fase: problemgenkendelse.

John Doe begynder at lede efter en løsning. Han husker, at han læste nogle interessante flyvetips, anbefalinger om pakning af bagage og andre rejserelaterede oplysninger fra et firma ved navn FlyTrip. Ved at surfe på internettet bemærkede John Doe, at dette selskab tilbyder en række forskellige oplysninger, f.eks. tips om, hvordan man vælger flysæde, hvilke ting man skal tage med om bord osv. Dette er søgning efter en løsning.

Dank være de forskellige publikationer, som selskabet FlyTrip stiller til rådighed, vælger John Doe tre flyselskaber, der opfylder hans krav med hensyn til flyvetidspunktet, de tilgængelige pladser og de ekstra tjenester under rejsen. Det første selskab har for nylig været involveret i en skandale med en passager. Det andet er et lille selskab, som han aldrig har hørt om. Det tredje er flyselskabet FlyTrip. Ved at kombinere oplysningerne om deres tjenester og det generelle indtryk af selskabet, som John Doe har fået fra medierne, træffer han en beslutning. Dette er mulighedsevalueringen -stadiet.

John Doe besøger virksomhedens websted. Han chatter med en af flyselskabets medarbejdere. Efter at have afklaret nogle mindre detaljer køber John Doe køber flybilletten.

John Doe er tilfreds med rejsen. Han var glad for den service, han fik om bord, kunne godt lide lufthavnen, hvor de landede, samt lufthavnens beliggenhed. Næste gang vil han helt sikkert overveje at flyve med FlyTrip. Han efterlader en god anmeldelse på selskabets hjemmeside. Han anbefaler flyselskabet til sine venner på de sociale medier. For FlyTrip er dette en ny omgang reklame.

Hvordan man får omtale med publikationer i medierne

Den bedste måde at opnå berømmelse på er ved at være den første;

• den første til at tilbyde ny teknologi
  • innovativt produkt
  • en service ud over det sædvanlige.

Medierne hungrer efter de friskeste, bedste og hotteste nyheder. Hvis et brand kan tilbyde sådanne nyheder, har det en stor chance for at få omtale på højt niveau.

De trendsættere på it-markedet i dag, såsom Microsoft, Intel, Dell, Oracle, Cisco og SAP var de første, der lagde deres pressemeddelelser og andet PR-indhold ud på Wall Street Journal, Business Week, Forbes, Fortune og andre. Det gør de stadig og offentliggør hundredvis af artikler hver dag. Takket være dette ved selv de ikke-teknologiske personer om Intel eller Microsoft.

Publicitet kan opnås uden omkostninger. Hvis din nyhed er virkelig eksplosiv, vil redaktørerne gribe chancen og offentliggøre den fængende overskrift. Du skal blot huske på, at medierne kan bruge sådanne oplysninger til deres egne formål. Den form, som den vil blive præsenteret i – om den vil blive ændret eller reduceret – afhænger kun af journalisterne. At regne med en sådan omtale for at øge salget er noget, der kan betragtes som en for stor risiko. Denne type strategi er mere velegnet til at skabe et positivt virksomhedsimage.

Hvordan PRNEWS.io hjælper med omtale

Det er klogere at få omtale på dine egne betingelser. PRNEWS.io tilbyder en Publicity pakke til at opfylde dine behov. Du skal blot vælge det antal mediepublikationer, du har brug for.

Byg positivt online omdømme & Fjern negativt fra SERP
distribution af pressemeddelelser til omtale.

Sådan kan du forstå, om publicity passer til dig

Firksomheder betaler for et stort antal markedsføringsaktiviteter som f.eks. reklamer, SEO, publicity og så videre. På grund af de høje omkostninger, disse aktiviteter medfører, er det bedre at sortere dine prioriteter og vælge, hvilken aktivitet der er den vigtigste at fokusere på i øjeblikket. Reklame og PR kan i kombination opnå større resultater end et af disse instrumenter hver for sig. PR skaber et positivt image af en virksomhed, mens reklame fortæller kunderne om et bestemt produkt. Husk på, at hver af disse aktiviteter er fokuseret på forskellige mål. Du kan ikke erstatte den ene med den anden.

Publicity er godt for virksomheder, der skaber medieplads omkring et brand og arbejder på deres brand awareness. Hvis du har brug for, at dit brand skal være kendt af et stort publikum, så har du helt sikkert brug for publikationer i medierne.

Publicitet er vigtigt for B2B-virksomheder med høje gennemsnitskontroller. For disse virksomheder har både brand image og præstationsstabilitet stor betydning for beslutningerne om samarbejde. Offentlighed er også vigtig for virksomheder, der producerer forbrugsgoder.

Hvem har ikke brug for reklame

Hvis du ikke ved, hvad du forventer at få som resultat – så glem alt om reklame.

Hvis du ikke kan tilbyde fængende nyhedskroge, eller hvis dine forretningsmæssige karakteristika ikke giver dig mulighed for at bruge imponerende PR-træk, så er omtale ikke noget for dig.

Det giver altså ikke mening for en lille onlinebutik at bestille publikationer i medierne, når den har dårlig SEO. I stedet bør man være opmærksom på korrekt on-page og off-page optimering for at komme højere op i SERP’erne.

Hvis du sælger offline, har du imidlertid brug for omtale for at tiltrække kunder til din butik.

Eksperter om reklame:

Erik Pham Chefredaktør for Sundhedskanal:

Hvad er publicitet?

Publicitet er den handling, der går ud på at skabe opmærksomhed omkring dit brand eller produkt. Det handler om at skabe positiv mediedækning og få folk til at tale om dig.

Hvad er forskellen mellem reklame og omtale?

Den væsentligste forskel mellem reklame og publicity er, at reklame er en betalt mediestrategi, mens publicity er en gratis mediestrategi. Med reklame betaler man for at placere sin annonce i et bestemt medie. Men med publicity forsøger du at opnå mediedækning ved at præsentere din historie for journalister og influencers. En anden vigtig forskel er, at reklame er mere kontrollerbar end omtale. Med reklame har du fuld kontrol over budskabet, de kreative elementer og placeringen. Men med reklame er du overladt til medierne, og hvad de beslutter sig for at dække.

Hvorfor er det vigtigt med omtale?

Der er et par grunde til, at omtale er så vigtig, især for små virksomheder og nystartede virksomheder som min virksomhed:

• For det første er det en fantastisk måde at få dit navn ud. Med al den larm på internettet kan det være svært at skære igennem roddet og få folk til at lægge mærke til dig. Men hvis du kan få pressedækning i en større publikation, er det en sikker måde at få din virksomhed på folks radar.
  • For det andet er reklame en af de mest omkostningseffektive markedsføringsstrategier derude. I modsætning til betalt reklame behøver du ikke at punge ud med store summer for at få dækning. Og i modsætning til andre organiske markedsføringsstrategier som SEO eller indholdsmarkedsføring kan du se resultater meget hurtigere med omtale.
  • Endeligt kan omtale være en kilde til sociale beviser og anbefalinger fra tredjeparter. Hvis folk ser, at du er blevet omtalt i en større publikation, er de mere tilbøjelige til at stole på dig og gøre forretninger med dig.

Will Yang, chef for vækst hos Instrumentl

I modsætning til hvad mange tror, er reklame og reklame ikke de samme ting.

Reklame er en betalt form for kommunikation, der typisk bruges til at fremme et produkt eller en tjenesteydelse.

Publicitet er derimod ubetalt kommunikation, der har til formål at skabe positiv eksponering for en virksomhed eller person.

Mens reklame altid skabes af virksomheden selv, kan omtale genereres af uafhængige kilder som f.eks. nyhedsmedier, bloggere og influencers på de sociale medier. En af de vigtigste fordele ved omtale er, at den opfattes som mere troværdig end reklame, da den kommer fra en tredjepartskilde. Derfor kan omtale være en effektiv måde at opbygge tillid og troværdighed hos potentielle kunder.

I B2B-landskabet kan god omtale være afgørende for at blive bemærket af beslutningstagere på højt niveau. Målrettet reklame kan dog også være en effektiv måde at nå ud til vigtige købere og opbygge brand awareness på. Fordi B2B-købere ofte er research-drevne, er det vigtigt for virksomheder at bruge både reklame og publicity til at nå deres målmarked. I sidste ende vil den bedste B2B-markedsføringsstrategi sandsynligvis omfatte en blanding af både reklame og publicity.

Dmitriy Bobriakov, medstifter og administrerende direktør hos Solwiser

Som følge af omtale vil salget være med til at styre din virksomhed. Publicitet er en handling nedsænket af medierne for at skabe opmærksomhed blandt køberne om brandet af dine produkter og tjenester. Fordelen ved den omtale, som du måske kender:

Tilføjer pålidelighed til dit mærkes produkt. Promovering gennem public relations giver troværdighed til din virksomhed, da indholdet er mere veritabelt og sagligt. Mere klarhed og pålidelighed blandt købermarkedet end udsendelse, der opfattes som mere salgsfremmende. Med det er det en stor hjælp til vores virksomhed til at øge produktiviteten, da det indretter didaktisk og trækker køberens opmærksomhed. Giver virksomheder mulighed for at styrke deres reklamebudskab effektivt og med en autentisk tilgang. Et dominerende ledelsesværktøj for virksomheder til at nå deres forretningsmål og opbygge deres mærkes popularitet. Klar og konsistent brand publicity vil øge troværdigheden inden for din branche. En vedvarende brand voice gennem dit websted, blogs og andre sociale medieplatforme eksisterer til leadgenerering.

En reklameordning er et attest trick til at øge kendskabet til et brand online, og når det gøres med succes, kan det være en af de mest omkostningseffektive måder at fremme en virksomhed i balance. Branding og stabilitet opbygger relationer og tillid, fordi folk føler, at de personligt kender din virksomhed.

Seneste fra Blog