Waarom goede webhosting belangrijk is voor PR

10 minuten gelezen

Denk aan de dingen die je PR kunnen verpesten. Inhoud van slechte kwaliteit? Zeker.
Geen updates op de site? Natuurlijk. Niet reageren op mensen op Twitter en Facebook. Zeker.

Maar hoe zit het met de kwaliteit van je webhosting? Heeft het dezelfde vernietigende kracht?

Uw eerste gedachte is misschien: “Nee, hosting is belangrijk voor SEO, misschien, maar het heeft niet veel te maken met PR.”

Dit is een zeer gevaarlijke fout om te maken voor elk bedrijf of website-eigenaar. Hoe goed je hosting is, is van groot belang voor je PR. Het is een ingewikkeld en complex verband, dus laat me het voor je uitpakken.

Wat is het verschil tussen goede en slechte hosting?

Als je denkt dat hostingbedrijven vooral in prijs verschillen, denk dan nog eens na. Er zijn drie belangrijke factoren die hosts kenmerken: uptime, responstijd en de beschikbaarheid van 24/7 ondersteuning.

Uptime is het percentage van de tijd dat uw site beschikbaar is. De rest is downtime – dat wil zeggen dat de site niet laadt.

Responstijd is de tijd die de server nodig heeft om te beginnen met het aanbieden van gegevens. Het is het belangrijkste ingrediënt van page load speed. Er zijn verschillende manieren om de responstijd en uptime voor een bepaalde host te controleren. Ze omvatten Google Analytics en online host ranking tools.

Als voor rond-de-klok technische ondersteuning, weinig website-eigenaren denken over het bij het kiezen van een host. Meestal krijgen ze spijt van hun fout. Als uw site gaat naar beneden in het midden van de nacht op zondag, zul je wensen dat je iemand had aan de kant van de host om mee te praten.

Zorg ervoor dat wat de host aanbiedt niet alleen een verkoopchat is, maar een tech live chat. Het live gedeelte is cruciaal. Het openen van een tech support ticket is niet genoeg. Het bedrijf moet gekwalificeerde mensen online hebben die uw probleem 24/7 kunnen oplossen.

Downtime maakt je onzichtbaar

Zoals je misschien weet, moet een pagina geïndexeerd worden door een crawler bot om in de zoekresultaten te verschijnen. Googlebot crawlt dag en nacht over het web en voegt nieuwe URL’s toe aan de index.
Wat gebeurt er als uw pagina down is wanneer de crawler arriveert?

De pagina wordt helemaal niet geïndexeerd – of uw Google ranking lijdt eronder.

–>

Hier zijn slechts een paar voorbeelden uit de praktijk:

Credits: Google Support

Het resulterende effect op websitebezoek kan drastisch zijn:

Credits: StackExchange.com

In theorie zou Google een site niet moeten bestraffen voor een korte downtime. Maar als de bot er niet in slaagt een kopie van de site in de cache op te slaan, kunnen de rankings eronder lijden.  In dit geval kunnen zelfs een paar uur downtime zeer slecht zijn voor uw SERP-positie – om nog maar te zwijgen van langere periodes. En dat betekent schade voor uw PR-inspanningen. Stel, je hebt een prachtige blogpost gemaakt die wonderen zou kunnen doen voor je public relations. Alleen belandde het ergens op pagina 5 omdat uw site down was. Pijnlijk, toch?

Natuurlijk is het onmogelijk om 100% uptime te hebben: alle servers hebben uitval en hebben soms onderhoud nodig. Maar wat is het percentage om naar te streven? Veel hostingbedrijven beloven u 99,99%, maar er zijn er maar weinig die dat waarmaken. In het algemeen is alles boven 99,95% goed. Dat betekent dat u tussen de 7 en 8 minuten downtime per 24 uur zult ervaren.

Credits: HRank.com

Downtime kweekt negativiteit en wrok

Wat zal een gebruiker denken als hij uw site bezoekt en dit ziet?

In het beste geval denken ze dat je pagina gewoon niet werkt. Ze gaan weg – en komen waarschijnlijk nooit meer terug.

In een iets slechter scenario zal de gebruiker echt geïrriteerd raken – vooral zij proberen herhaaldelijk uw site te bekijken. In dat geval kan de bezoeker naar Twitter gaan en je daar bestoken, waardoor er een sfeer van negativiteit rond je merk ontstaat.

Het ergste is als de gebruiker denkt dat je bedrijf er gewoon niet meer is. Als de site niet reageert, moet het bedrijf wel dood zijn. U moet failliet zijn gegaan. Gebruikers die zulke overhaaste conclusies trekken en in paniek raken, zullen er waarschijnlijk over gaan schrijven op sociale media of fora. Anderen zouden hen kunnen geloven. Wat kan er erger zijn voor uw PR?

Lage laadsnelheid is de vijand van goede PR-inhoud

Page load speed is een belangrijke ranking factor voor Google. Dat komt omdat meer dan de helft van al het verkeer afkomstig is van mobiele apparaten – en smartphonegebruikers willen niet wachten. Elke seconde is belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat 25% van de Amerikaanse gebruikers een site verlaat waarvan het laden meer dan 4 seconden duurt. Sommige experts hebben zelfs berekend dat als de responstijd van Amazon 1 seconde langzamer zou zijn, ze jaarlijks 1,6 miljard dollar aan omzet zouden mislopen. Indrukwekkend, is het niet?

Naast het schaden van je verkoop, is de trage reactie vooral slecht voor PR – omdat het je rankings schaadt. Laten we zeggen dat je chia zaden verkoopt, en je hebt er geweldige branded content over. Je hebt uren geïnvesteerd in het schrijven van artikelen met mooie afbeeldingen, statistieken, recepten, enz. U verwacht dat gebruikers die meer willen weten over de voordelen van chia naar uw site komen – en misschien een aankoop doen.

Alleen zal niemand uw rijke en informatieve inhoud zien – omdat het verbannen is naar pagina 2 of 3. Dat is eigenlijk net als de Zuidpool. Niemand zal je daar vinden.

Waarom is dit gebeurd? Omdat uw site langzaam laadt – dus Google heeft u bestraft, waardoor al uw PR-inhoud waardeloos is geworden.

De beste hostingbedrijven hebben een responstijd van minder dan 700 milliseconden – dat is 0,7 van een seconde. Vertrouw de advertenties van hostingbedrijven niet. De werkelijke cijfers kunnen heel anders zijn dan wat een host belooft.

Slow load speed robs you of media attention

Je hebt gezien hoe een trage hosting server ervoor zorgt dat mensen je niet kunnen vinden. Het probleem zit echter nog dieper. Goede media-exposure is van vitaal belang voor PR. U wilt dat andere websites uw inhoud citeren. U wilt een deskundige reputatie opbouwen voor uw merk. Maar als het enkele seconden duurt om uw pagina te laden, zeg dan maar dag tegen dat alles.

Stel je een journalist voor die een artikel moet schrijven over de voordelen van blockchain in de financiële wereld. Natuurlijk gaat ze naar Google voor informatie.  En zoals 99% van de mensen kijkt ze niet verder dan de eerste pagina met resultaten.

Nu, je hebt gezwoegd op onderzoek en infographics over het onderwerp, en het resultaat ziet er prachtig uit. Als de journalist je artikel zou zien, zou ze die zeker citeren en ernaar teruglinken. Dat zou je PR enorm kunnen helpen. Maar, zoals je nu al kunt raden, dat zal niet gebeuren. Je plan om een erkende en geciteerde expert over het onderwerp te worden is zo goed als gedoemd.

Goed om over na te denken

Heb ik je overtuigd? Hopelijk besef je nu hoe webhosting van lage kwaliteit je PR ondermijnt. Daarentegen kan goede hosting wonderen doen:

–>
  • Zorg voor hogere rankings;
  • Krijg meer ogen voor uw inhoud;
  • Trek de aandacht van andere websites
  • Creëer een positief imago bij het publiek, en nog veel meer.

Dus voordat je je aanmeldt voor die supergoedkope hostingaanbieding, doe wat onderzoek. Heeft die hosting provider wat nodig is om je PR te helpen? Of zal het uw bedrijf juist schaden?
Bedenk dat uw hele PR-strategie kan afhangen van elementaire zaken als uptime en reactietijd.

Nieuwste vanaf Blog