Sterren van de jazzjournalistiek: Top Jazz Journalisten 2023

8 minuten gelezen

Er zijn vele richtingen in de muziekjournalistiek. Daaronder is er de serieuze jazzjournalistiek, die in de eerste plaats bedoeld is voor musici, muziekcritici, kunstenaars, in het algemeen creatieve mensen. We zullen u vertellen over de bekendste daarvan.

Bouw positieve online reputatie & verwijder negatieve uit SERP

Top Jazz Journalisten 2023

Allen Morrison

Allen Morrison is muziekjournalist, jazzcriticus, leraar en muzikant. Hij heeft veel toonaangevende jazz- en popmuzikanten geïnterviewd. Als vaste columnist voor DownBeat en Jazz Times magazines verslaat Allen festivals over de hele wereld, waaronder het Toronto Jazz Festival in Canada en het MIMO Festival in Brazilië. Zijn artikelen over muziek zijn verschenen in The Guardian, Jazziz, Departures en American Songwriter.

Allen heeft lezingen gegeven over de geschiedenis van jazz aan boord van Cunard’s Queen Mary 2 als onderdeel van het Cunard Insights outreach programma en heeft opgetreden in openbare bibliotheken en andere locaties.

Allen combineert zijn muziekkennis met uitgebreide ervaring in journalistiek, public relations en communicatiemanagement om te werken in de particuliere, publieke sector en non-profit organisaties. Tijdens zijn carrière was hij tijdschriftredacteur en muziekcriticus en schreef hij artikelen voor The New York Times, Wall Street Journal en Newsday. Als ervaren pianist heeft Allen een passie voor Amerikaanse populaire muziek. Hij heeft een uitgebreide kennis van alle genres: pop, rock, jazz, country, blues, of elke andere soort muziek.

Marek Romanski

Marek studeerde aan de Universiteit van Warschau. Journalist, muziekcriticus, sinds 2000 redacteur van het tijdschrift Jazz Forum, auteur van radioprogramma’s. Promotor, gastheer van culturele evenementen, muziekliefhebber zonder genregrenzen, verzamelaar van platen.

In 2019 vond in de Poolse stad Szczecin de eerste showcase in de geschiedenis van de Poolse jazzscene (van het Engelse showcase, “showcase”) plaats – dat is een festival waarvan het doel niet is om een breed publiek te trekken, maar om een bepaalde set muzikanten te presenteren aan professionals uit de muziekindustrie die speciaal voor zo’n evenement worden uitgenodigd, ook uit het buitenland.

Acht jonge teams namen deel, waarvan er geen enkele eerder dan de eerste helft van dit decennium is geboren. Zij werden voor deelname geselecteerd door een strenge jury, waaronder de medewerkers van het tijdschrift Jazz Forum, waaronder de redacteur van het tijdschrift Marek Romanski.

Matt Fripp

Matt Fripp is hoofd van een concertbureau en bedenker van de Jazzfuel blog. Na zijn afstuderen aan de Guildhall School of Music met een graad in Jazz, raakte Matt Fripp betrokken bij de organisatie van optredens en management. De eerste 6 jaar werkte hij voor een Londens agentschap en richtte daarna zijn eigen bedrijf op. Gedurende al die tijd heeft hij meer dan 1000 internationale concerten georganiseerd voor een aantal artiesten.

Naast het organiseren, runt Matt Jazzfuel.com, waar hij professioneel advies deelt met jazzmuzikanten over de hele wereld – de site biedt gratis artikelen en aanbevelingen, interviews met leiders uit de industrie, en een reeks professionele diensten zoals media awareness campaigns consulting, en online cursussen.

Gary Giddins

Website | Facebook

Hij is een Amerikaanse jazzcriticus en schrijver die sinds 1973 artikelen maakt voor The Village Voice. Zijn column “Weather Bird” eindigde in 2003. In 1986 vormden Gary Giddins en John Lewis het American Jazz Orchestra, dat concerten gaf met een jazzrepertoire met muzikanten als Tony Bennett. Giddins was een muzikant; dus het schrijven van materiaal over zijn vak maakte hem tot een van de grootste auteurs op dit gebied.

Jim DeRogatis

Hij is een populaire Amerikaanse muziekcriticus en medepresentator van het radioprogramma Sound Opinions. DeRogatis heeft artikelen geschreven voor tijdschriften als Spin, Guitar World en Modern Drummer en is al vijftien jaar popmuziekcriticus voor de Chicago Sun. -Times. Hij is echter niet muzikaal geschoold. Hij heeft ervaring opgedaan door werk en het afnemen van meerdere interviews met populaire zangers en artiesten.

Alex Ross

Website

Hij is een “New Yorker” journalist. In 2007 bracht hij zijn eerste boek uit: “The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century” Het was gewijd aan de geschiedenis van de muziekcultuur sinds 1900. Het kwam in de New York Times Top 10 Book of 2007 en werd genomineerd voor de National Book Critics Circle Award en de Pulitzer Prize. Drie jaar later bracht hij zijn tweede boek uit, genaamd “Listen to This.”

Leslie Conway Bangs

Hij was een Amerikaanse muziekcriticus en een journalist die artikelen heeft geschreven voor “Rolling Stone” en Creem magazines. Hij begon zijn carrière door een negatieve recensie te maken en naar “Rolling Stone” te sturen. Hij vroeg om de reden uit te leggen voor het geval het blad zou weigeren het materiaal te publiceren. Van jongs af aan was hij geïnteresseerd in jazzmusici als John Coltrane en Miles Davis. Bangs’ kritiek stond bol van culturele verwijzingen, niet alleen naar rockmuziek maar ook naar literatuur en filosofie. Hij stond bekend om zijn radicale en kritische stijl van werken.

Robert Christgau

Hij is de oudste Amerikaanse publicist en muziekjournalist. Hij schrijft artikelen en recensies over jazz- en rockbands en composities. Vanaf 1972 werkte hij als muziekcriticus voor “Newsday,” en in 1974 keerde hij terug naar “The Village Voice” als muziekdirecteur. Christgau heeft af en toe geschreven voor Playboy, Spin magazine, en Creem. Hij begon ook met jazz tijdens zijn studie, maar keerde na zijn afstuderen terug naar de rock. Hij begon zijn carrière echter als sportjournalist, maar besloot later dichter bij de muziek te gaan staan. In 1967 bekleedde hij de muziekcolumn voor het tijdschrift “Esquire”. Maar het beroemdst werd hij door zijn column “Consumers guide.” Daarin creëerde hij een beoordelingssysteem voor elk muziekalbum. Het wordt sinds 1969 maandelijks gepubliceerd in “The Village Voice”.

Betekenis van het werk van journalisten

Jazzjournalistiek omvat veel beroemde mensen in de muziekwereld. Dit zijn mensen die een eigen mening hebben in de analyse en beoordeling van de ontwikkeling van de wereldjazz.

De mening van deze mensen is bijzonder waardevol, omdat zij een brede professionele blik hebben en alle trends in de muziekwereld zeer deskundig kunnen beoordelen.

Nieuwste vanaf Blog