Hvad er sort PR, og hvordan man bekæmper den

2 min læst

Public relations (PR) har altid været en vigtig del af erhvervsfremme, men internettet gav det et helt nyt løft og viste bagsiden af denne mulighed. Mange iværksættere, brancheledere og administrerende direktører forstår stadig ikke styrken i den såkaldte Sort PR, men det er vigtigt at gøre det, fordi det er ved at blive et afgørende redskab i konkurrenternes strategi.

Hvad er Black PR? Hvad kan man forvente af det, og hvordan kan man håndtere dette problem? Fortsæt med at læse mit indlæg, hvis du vil finde svarene.

Hvad er Black PR?

Det er ret kompliceret at svare hurtigt på dette spørgsmål. Selve begrebet opstod for lang tid siden. Historisk set er dets oprindelse forbundet med markedsføring i Rusland, selv om i øjeblikket næsten alle PR-bureauer bruger denne teknologi. En så bred anvendelse viser den ekstreme effektivitet af denne teknik i reklame og promotion generelt.

Black Public Relations, også kendt som Dark PR, er det forudbestemte forsøg på at ødelægge en konkurrents omdømme. Denne PR-praksis har til formål at fremhæve eller lyve om konkurrenternes svagheder. På den måde får eksperter i Black PR deres mærker eller virksomheder til at se bedre ud i forhold til den nærmeste konkurrent i branchen.

Tænk, at der er tale om et helt system af foranstaltninger, hvis mål er at knuse eller forværre et bestemt mærkes, en virksomheds eller en persons omdømme. Det kan være en sløret eller åbenlys måde at bringe en konkurrent skade på sit omdømme.

Mørke PR-formål:

• skabe et negativt billede af produktet;
  • ødelægge virksomhedens omdømme;
  • danner negative holdninger hos forbrugerne;
  • vind kunderne over på din side.

Listen over metoder er næsten utallige, men negativ PR anvendes mere på politikere, forretningsfolk, startup-stiftere, CEO’er. Selvfølgelig kan du bemærke tonsvis af PR-kampagner rettet mod populære aktivister og influencers.

Sorte PR-teknikker i moderne markedsføring

Når vi taler om de metoder, der kan bruges, skal du vide, at der er mange af dem. Det afhænger kun af marketingafdelingens kreativitet og mod.

De velkendte teknikker til sort PR:

Publicering af negative produktanmeldelser

En almindelig Black PR-metode er at offentliggøre negative anmeldelser om produkter eller tjenester. På den måde angriber man ikke direkte modstanderen, men angriber snarere hans/hendes nyeste eller bedst sælgende varer. Denne taktik har til formål at påvirke den offentlige mening og mindske konkurrenternes salgsmængde.

Ansigelse af virksomhedsdokumenter

Denne teknik med sort PR kommer for det meste indefra, når nuværende eller tidligere medarbejdere afslører interne filer og dokumenter for at skade virksomheden. Det er ofte ikke så let at identificere forfatteren, så man skal tænke sig godt om, når man vælger nye kandidater.

Bagvendt ros

Skabelse af bevidste komplimenter, der er mere tilbøjelige til at skabe et modspil. De bruger figurativ latterliggørelse af en eller anden egenskab gennem overdreven ros.

Authoritativ udtalelse

Anvendelse af en influencer, f.eks. en berømt blogger eller mediepersonlighed for deres interesse. Derfor bringer influenceren negative oplysninger til omtalen, som virker imod dens forretningsrival.

Overdrivelse

Mange PR-eksperter arbejder med overdrivelse: effektivt og ret nemt. Sådan fungerer det: Man tager udgangspunkt i en funktion ved et produkt og præsenterer den på en måde, der fremkalder negative associationer hos målgruppen. Nogle gange ændres denne funktion kraftigt, dens betydning overdrives, og således falder hele virksomhedens rating på grund af ét produkt eller én funktion med en “højfarvet” negativ association.

Dobbelt målgruppe

Med en sådan metode bringer PR-teknologerne en effekt til en gruppe mennesker, som til gengæld er i stand til at fremkalde den ønskede reaktion hos en anden gruppe mennesker. På den måde sker påvirkningen af en given målgruppe ved hjælp af andre mellemliggende målgrupper.

“Fald i fælden”

Det indebærer, at der skabes en situation, hvor en konkurrent synes at befinde sig i en ubehagelig situation, og dette har til gengæld til formål at ødelægge virksomhedens positive image;

Offentlig forargelse

Med denne teknik menes en kunstigt skabt situation omkring et produkt eller en virksomhed, som vil skabe et offentligt ramaskrig blandt kunderne.

Administrative muligheder

I denne mulighed anvendes myndighederne mod virksomheden, som gennem mange kontroller og revisioner ikke blot er i stand til at sænke virksomhedens rating, men også til at stoppe dens produktion.

Et kunstigt problem.

I dette tilfælde skabes der et fiktivt problem omkring produktet, som overdriver og bringer det til det absurde, hvilket igen ødelægger det overordnede omdømme.

Hvordan kæmper man med sort PR?

Nu forstår du faren ved Black PR, men ved du, hvordan du skal håndtere den? Der findes ingen magisk formel til at bekæmpe det, men du kan bruge flere strategier til at ophæve de negative kampagner.

Information er næsten det vigtigste våben for enhver PR. Den kan modtages på forskellige måder og præsenteres i forskellige sammenhænge. Derfor er det første skridt at arbejde med information. Når man taler om måder at reagere på sort PR på nettet på, skal man skelne mellem hvilket værktøj der blev brugt.

Det er vigtigt at forstå, at sort PR skal bearbejdes og sættes under kontrol. Jeg har valgt den mest effektive taktik til dig:

Du skal ikke gå i panik

Den første regel er ret enkel – du skal undgå panikreaktioner og bevare roen. Husk på, at hvis du besvarer rygter og negative kommentarer for følelsesmæssigt, vil det kun gøre det hele værre.

Byg positivt online omdømme & Fjern negativt fra SERP

Konkurrenterne kan begynde at kæmpe ekstremt aggressivt, så vil de betale for de publikationer på medier, der vises øverst på søgerangeringerne. For at fjerne negative SERP skal du først og fremmest udgive artikler med sandfærdige positive oplysninger om dit produkt og promovere dem på forskellige websteder for at fortrænge eventuel negativitet. Og du skal ikke kæmpe med dette alene, tjek PRnews service, som vil fjerne det negative fra første-sidens SERP på de vigtigste søgeord. Den bedste måde at udkonkurrere konkurrenterne på og minimere effekten af Black PR-kampagner er at offentliggøre artiklerne i pålidelige online-medier. Det vil fungere som en effektiv måde at genoprette dit brand eller personlige omdømme samt få bedre SEO-rangeringer med backlinks af høj kvalitet til dit websted.

Når publikum forstår, at du er en troværdig informationskilde, vil det være svært for nogen at overbevise målgruppen om, at du er kannibalen i denne historie.

Uddannelse af dit personale

Det næste råd er at informere dine medarbejdere om krisestyringsplanen. Det vil hjælpe dig med at opbygge et troværdigt team af medarbejdere og lære hver enkelt medarbejder at reagere hurtigt og hensigtsmæssigt på negative kommentarer.

Arbejde med anmeldelser

Den mest effektive måde at arbejde “i sort” på er at offentliggøre negative anmeldelser og sende dem til særlige anmeldelsessider. Disse anmeldelser kan indeholde hvad som helst: kompromitterende beviser, misinformation, kan forårsage forargelse osv.

Hvad du kan gøre: Kontroller alle negative anmeldelser, der ødelægger virksomhedens omdømme. Måske skal du ikke arbejde med anmeldelser, der er skrevet for lang tid siden, hvis du ikke har arbejdet med dem før. Men de nye negative skal overvåges, behandles og udjævnes.

Præsentér fakta

En anden vigtig regel i PR er at være ærlig og præsentere fakta. Du bør ikke bekæmpe løgn med løgn – din eneste chance for at redde dit omdømme er at være direkte og ligefrem over for publikum. Hvis uærlige konkurrenter spreder løgne om dine produkter, bør du svare med beviste og datadrevne fakta, statistikker og brugeranmeldelser.

Hold hele tiden øje med mærkets omtaler

Det er en integreret del af PR-eksperter at arbejde med misinformation, uhøflighed og absolutte løgne hele tiden. Til denne aktivitet er det ikke en dårlig idé at have et team, der overvåger informationsfeltet for dit brand eller produkt, kontrollerer sorte PR-ting og afslører noget offentligt. Du skal her handle meget forsigtigt og professionelt for ikke at skade dit image. Jo hurtigere du reagerer på Black PR, jo hurtigere vil du klare dette problem. Derfor anbefaler jeg dig på det kraftigste at holde øje med mærkets omtaler ved hjælp af Google Alerts, værktøjer til overvågning af sociale medier og alle andre apps og programmer, der kan spore kommentarer om dig og din virksomhed.

Slutning

Sort PR er et kontroversielt forretningsfænomen, der kan ødelægge års hårdt arbejde og opbygning af et omdømme. Begrebet er blevet endnu vigtigere i den digitale tidsalder, fordi alle kan skabe indhold, skrive anmeldelser eller efterlade negative kommentarer om dig eller dit brand online.

Derfor er det vigtigt at kende det grundlæggende i Black PR, vide hvad man kan forvente af det, forstå hvordan man skal håndtere problemet, og hvilke tjenester der kan lette dette job for dig. Du kunne lære alt det i indlægget, så sørg for at bruge de forslag, jeg nævnte.

Har du en erfaring med sort PR? Du er velkommen til at tilføje din historie til vores marketingbibliotek, ved at efterlade en kommentar.

Seneste fra Blog