Hvorfor stiller bankerne så mange spørgsmål: AML/KYC forklaret

9 min læst

Har du nogensinde fået en lang liste med dokumenter ved åbning af en bankkonto? Eller en e-mail eller SMS fra dine bankfolk for at tilføje dine KYC-dokumenter og opdatere de seneste oplysninger på din bankkonto? Nogle gange kræver de, at du besøger bankkontoret med dine dokumenter eller ønsker måske, at du opdaterer dine KYC-oplysninger ved blot at svare på e-mailen eller SMS’en.

Hvis du har åbnet eller opdateret en ny bankkonto i de seneste år, har du måske været overrasket over, hvor mange dokumenter bankerne i dag beder deres kunder om. Det kan i starten være skuffende at blive bedt om personlige oplysninger, når man ikke forstår årsagerne bag anmodningen. I denne artikel vil jeg forklare dig, hvorfor bankerne stiller så mange spørgsmål, og give dig et indblik i, hvad der motiverer din bank til at stille dig disse spørgsmål.

Reguleringsmæssige krav

Den vigtigste årsag til antallet af spørgsmål er kravet i de internationale retningslinjer for “Kend din kunde” (KYC) og AML (Anti-Money Laundering). Ifølge dem skal finansielle institutioner anvende en risikovurdering på deres nye og nuværende kunder. For at overholde reglerne skal virksomhederne give dem et AML-tjek og et KYC-tjek.

KYC-forordningen har til formål at kontrollere et sikkert miljø for at forebygge risikoen for hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme. For at mindske og kontrollere sådanne risici skal bankerne indhente oplysninger om deres kunder og om kilden til deres midler.

Bankerne har også ret til at nægte at åbne en konto eller afslutte et eksisterende forhold, hvis de ikke opfylder minimumskravene til KYC.

Hvad er AML?

AML-foranstaltninger (Anti-Money Laundering) henviser til foranstaltninger, som anvendes af finansielle institutioner og tilsynsmyndigheder for at forhindre finansiel kriminalitet, især hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme.

Hvad er KYC?

KYC er guldstandarden for alle banker. Dens retningslinje har et udtrykkeligt formål, nemlig at undgå at ulovlige aktiviteter som hvidvaskning af penge, finansiering af terrororganisationer og tyveri finder sted. KYC er en mindre del af AML-kontrollen, som består i, at firmaer kontrollerer deres kunders identitet. Det er blot et af trinene i den store proces.

Hvorfor stiller bankerne så mange spørgsmål?

Bankerne er forpligtet til at bede virksomhederne om at fremlægge dokumenterne af disse tre hovedårsager:

1) Virksomhedens ejer er risikabel. Han er opført på sanktionslisterne, er efterlyst, har tidligere domme for økonomisk og finansiel kriminalitet.

2) virksomhedens aktiviteter er ikke gennemsigtige, f.eks. har virksomheden transitkarakteristika – den er registreret i ét land, dens ejere er bosiddende i det andet land og har kunder i det tredje land;

3) høj risiko for bankerne (muligheden for at miste en banklicens) ved at betjene kunder, hvis oprindelse af overskuddet banken ikke forstår.

Det er derfor, at de finansielle institutioner er forpligtet til at finde ud af følgende oplysninger om enhver virksomhedsrepræsentant, der ønsker at åbne en:

• En måde at bekræfte din identitet og adresse på: et statsligt udstedt legitimationskort/kørekort eller pas.
  • Dokument om adressen kan være en bank-/kreditkortudskrift eller en regning fra en forsyningsvirksomhed.
  • Dokument om tilladelse til at føre registre over disse oplysninger.
  • Dokument om tilladelse til at krydstjekke de afgivne oplysninger med databaser over kendte eller formodede terrorister og terrororganisationer for at sikre, at ingen klient har en sådan forbindelse.
  • For erhvervsenheder, gennemgang og kopier af forskellige registrerede virksomhedscertifikater, forretningsaftaler (der viser ejerskab, autorisation osv.) og selvangivelser (hvis de indgår i en kreditansøgning.)

Dette er blot nogle grundlæggende identifikationskrav, som de fleste banker og kreditkontorer kræver.

Men derudover er bankernes ledere ivrige efter at få oplysninger om virksomheden fra alle ressourcer, herunder deres partnere, kunder, forskellige registre og nyheder om virksomheden. Og det er her, mediernes magt kommer i spil.

Lad mig give dig et eksempel. Den usbekisk-russiske forretningsmand Fattah Shodiev sagsøger dataleverandøren Refinitiv Limited (tidligere kendt som Reuters Limited), fordi der findes negative og ubekræftede oplysninger om en forretningsmand i World-Check-databasen. Den anvendes i vid udstrækning i finansielle kredse, som giver oplysninger om personer og virksomheder med en øget risiko og potentiel økonomisk kriminalitet.

Men i rapporten om Fattah Shodiev fra august 2020, som ikke var baseret på nogen officiel autoritativ eller bekræftet kilde, står der, at forretningsmanden er genstand for en undersøgelse i Frankrig i forbindelse med politiske beskyldninger for ti år siden. Hvori man uforklarligt undlod at nævne resultaterne af den officielle belgiske undersøgelse af samme sag, som frikendte Fattah Shodiev og officielt blev afsluttet. Det bliver tydeligt, at Refinitiv-rapporten blev udarbejdet på en meget selektiv måde på grundlag af ubegrundede beskyldninger, der har skadet Shodiev selv og hans nære omgivelser og har haft en negativ indvirkning på hans forretning og privatliv. Dette er den enorme indflydelse, som medierne har.

Jo mere din bankmand ved om dig, og jo flere positive oplysninger han kan finde om dig, jo bedre og nemmere bliver bankservicen for din virksomhed. Derfor er din virksomheds image og omdømme så vigtigt for din virksomhed, selv om du ikke er en multinational virksomhed. Og derfor er det i din bedste interesse at passe på dit image på forhånd.

Her i PRnews.IO har vi registreret vores virksomhedsaktier på Nasdaq CSD, og da vi er en estisk virksomhed, planlægger vi et offentligt udbud på den baltiske børs – Nasdaq Baltic First North Market – for at gøre resultaterne af vores arbejde mere tilgængelige for offentligheden.

Vi er her for at hjælpe

Hvis nogle af dine fortjenester ikke blev præsenteret for et bredt publikum, kan du ændre en sådan situation. En af mulighederne er en PRNEWS.IO service. Det omfatter et imponerende katalog af troværdige medier, hvor du kan kontakte direkte med journalister, som vil vurdere arbejdet, skrive om din virksomheds opdateringer og offentliggøre artikler om resultaterne.

Byg positivt online omdømme & Fjern negativt fra SERP

Slutning

Det er kun til din fordel at opdatere bankdataene med ændringer i dine adresse- eller identitetsoplysninger for at nyde godt af uafbrudte tjenester og sikre bankforretninger uden negative konsekvenser.

Kendskab til reglerne forhindrer også, at du ikke er et legetøj i hænderne på bankfolk. Det er lige så vigtigt for bankerne at følge reglerne, som det er for din komfort. Så bankerne bør ikke genere dig unødigt, når du efterlever deres anmodninger i tide.

Seneste fra Blog