Hvorfor det er vigtigt at udgive en upåklagelig tekst

7 min læst

Vi udgiver tekster på flere hjemmesider verden over. Blandt disse er materialer bragt af kunder. I mellemtiden kan man ofte støde på tekster af dårlig kvalitet, og vi vil fortælle dig, hvorfor det vil gøre stor skade på din PR-kampagne.

Hvorfor det er vigtigt, at teksten er kompetent

Teksterne på hjemmesiden, i nyheder, i programgrænsefladen læses af personer, der allerede er blevet kunder hos virksomheden eller potentielle kunder. Men hvis virksomheden arbejder på internettet, er teksten ofte den eneste mulighed for at få budskabet ud til publikum. Sprog er et vigtigt forretningsværktøj. Læseren er ikke dum: hvis han eller hun føler, at forfatteren ikke har været opmærksom på materialet, vil han eller hun ikke læse artiklen til ende. Der vil ikke være noget salg, og tekstens effekt vil være på et nulpunkt.

I tekster præsenterer brandet sig selv som en ekspert, der har succes på et bestemt område. De potentielle kunder vil ikke stole på dem, der ikke er i stand til at skrive to ord uden fejl. De vil få en fornemmelse af, at forretningen udføres af gengangere, som ikke vil være flove over at bedrage dem.

Læseren stoler ikke på analfabeter

Efter at have læst en tekst skal læserne selv tage en idé ud af den. I den ideelle verden kunne det være “Jeg skal købe dette stykke”, men den menneskelige hjerne er konstrueret på en anden måde. Læseren har brug for at blive ført af en hånd på en kæde af tanker: “Et for mig ukendt firma har ændret sit logo, men de fortæller, hvordan man kan spare på skatten, jeg vil læse mere om dem”.

Hvis teksten ikke er profitabel for læserne, vil de ikke læse den.

Hvorfor den overfladiske tekst ikke vil give udbytte

Det er muligt at tiltrække læseren med en fængende overskrift, men et blik på teksten afslører dens ubrugelighed. Personen forlader siden, uden at blive optaget af den “dynamisk udviklende virksomheds” præstationer.

Læseren fik ikke noget ud af det → huskede ikke virksomheden → købte ikke.

Hvorfor billige tekster vil koste meget

Lad os tage et kig på dette  to eksempler;

John Smith bestilte en artikel til 5 dollars fra en freelancer og bragte den til os for at offentliggøre den på flere nyhedswebsteder i regionen. Vores udgivelsesredaktør rettede fejl, stavefejl og døde links, men omskrev ikke indholdet. Teksten gik til offentliggørelse.

Et websted tager materiale af enhver kvalitet: med skrivefejl, fejl, fejl, dumme, tomme, uinteressante sætninger. Redaktørerne modtog penge og tænkte ikke på John Smiths mærke omdømme. Teksten blev offentliggjort i afsnittet “skrald”, som ikke var synligt på hovedsiden.

En anden platform, der var mere samvittighedsfuld, returnerede teksten ved afslutningen med en markering “Emnet er ikke åbnet fuldstændigt, materialet er ikke interessant for vores læsere”. Forfatteren af teksten – den billige tekstforfatter – foretog de mindste ændringer, fordi han allerede havde fået penge for arbejdet og ikke ønskede at pille ved det. Teksten havde i første omgang ingen fordele, og det kom ikke frem efter ændringerne, men platformen accepterede materialet.

Resultaterne af de to publikationer er identiske: Den billige tekst gav ikke læseren nyttige oplysninger og opfyldte ikke sit interne formål – at sælge. John Smith fik ikke nye kunder efter offentliggørelsen. Han besluttede, at han havde truffet et forkert valg af platform. Han købte 10 udgivelser mere af den samme tekst, men der var ingen effekt alligevel.

I dette tilfælde påføres udgifterne både kunden og den platform, som materialet blev lagt på: Google lærte at genkende tekster af lav kvalitet og sænkede webstedet i søgeresultaternes placering.

I et andet tilfælde: Bill Williams bestilte en tekst hos en god forfatter. Fyldte en opgave, nævnte vigtige nuancer. Tekstforfatteren brugte to dage på at finde materiale, trængte ind i et emne og skrev en interessant analytisk artikel. Et nyhedswebsted blev valgt til offentliggørelsen, og teksten passerede moderationen uden problemer. Oplysningerne begejstrede læserne: linket til artiklen spredte sig på sociale netværk, nyhedsformidleren blev opfanget af andre massemedier. Bill Williams fik ti udgange til prisen af én og øgede publikumsdækningen med halvtreds gange.

Hvad er nødvendigt for teksten ud over læse- og skrivefærdighed og nytteværdi

Nøglen til en god tekst er enkelhed og kortfattethed. Den skal være klar for læseren, let at opfatte og korrekt struktureret. Illustrationer af høj kvalitet, typografi, smuk udlægning vil hjælpe læseren til at slappe af under læsningen og trænge ind i essensen af det skrevne, uden at blive distraheret af usædvanlige mellemrum og fejl.

De usædvanlige klip, forkortelser og stavemåder bremser opfattelsen. I stedet for at kigge teksten let igennem og snuppe en essens, må læseren snuble og trænge ind i teksten.

Konklusion

Det er vigtigt at skrive kompetent, det er vigtigt at tage hensyn til målgruppens interesser, se på teksten fra læserens synspunkt. Derfor vil publikationerne give dig et forventet resultat.

Seneste fra Blog