Sådan måler du din PR-succes

4 min læst

Du vil sikkert være enig med os, når vi siger, at det altid er svært at tale om forventede resultater og passende kreditter for det, man gør i public relations, indtil man kan finde en måde at måle effektiviteten.

Men alligevel er det afgørende vigtigt at sikre, at de tildelte mål opfyldes, og at din indsats ikke er forgæves. Uanset om du har brug for at spore dine “svage punkter” og analysere huller, eller om du skal planlægge nogle marketingaktiviteter for det næste regnskabsår, vil du helt sikkert have brug for at udnytte de vigtigste metoder, der vil styre PR’s indvirkning på din virksomhed:

Feedback og omtaler

Det er den vigtigste målestok for din online præstation, så du bør altid være opmærksom på dine kunders anmeldelser og kommentarer. Om dit produkt eller din service opfylder deres behov, effektiviteten af din kundeservice, og om dine kunder er tilfredse generelt eller ej. Desuden vil potentielle kunder sidde op og lægge mærke til, hvad dine tidligere kunder siger om dit brand. Du er nødt til at spore, hvornår og hvor disse omtaler finder sted. Det næste punkt vil drive dette dybere ind.

Presseomtale

Her kommer spørgsmålene – hvilke websteder har opfanget dit indlæg, din pressemeddelelse eller andet offentliggjort materiale, hvor velrenommerede er de, hvor meget trafik og besøg har de osv. Hvis du forresten ikke har promoveret dit websted med pressemeddelelser endnu, skal du helt sikkert besøge vores sted.

Hvis du ønsker at placere dine nyheder eller rapporter på en bestemt platform, gør vores side det nemt for dig at vælge det nødvendige nyhedswebsted eller den nødvendige nyhedsportal fra vores markedsplads og være sikker på, at dine nyheder garanteret bliver offentliggjort. PRNEWS.io tjenesten giver dig sponsorerede publikationer samt lader dig fokusere på implementering af informationsstrategier, indsamling af en online mediedatabase samt udsendelse af e-mail-nyhedsbreve.

Trafikdata

Med nogle nyttige webværktøjer, som hjælper dig med at måle din trafik og online aktivitet generelt, kan du få alle svar på dine spørgsmål. Google Analytics hjælper dig f.eks. med at søge i trafikdata og lære mere om dem.

Salgsvækst

Du vil vide, at dette er den overordnede resultatindikator, en vigtig målestok for dit arbejde. Du skal se på, hvor meget salg du har genereret, fra hvilke lande du har fået flest ordrer, hvilke produkter/tjenester der blev købt hyppigst osv. Hvis du analyserer alle disse punkter, kan du få et mere præcist billede af dit udførte arbejde og lave nye forretningsplaner for fremtiden.

Sammenfattende vil vi gerne nævne, at med så mange forskellige online værktøjer og tjenester kan du nemt måle din PR-succes såvel som din forretningsudvikling. Husk altid, at alt, hvad der er værd at gøre, er værd at måle.

Seneste fra Blog