Hvorfor medietrening bør være en del av PR-strategien din: Viktige grunner til å vurdere

16 min lest
Media-Training
  1. Medietrening er svært viktig.
  2. Medietrening er avgjørende for talspersoner som representerer en organisasjon. De må formidle viktige budskap på en klar og effektiv måte, håndtere vanskelige spørsmål og opprettholde et positivt image for organisasjonen.
  3. . Ledere og bedriftsledere må ofte kommunisere med mediene for å markedsføre sine selskaper, produkter eller tjenester. Medietrening kan hjelpe dem med å utvikle ferdighetene og selvtilliten som kreves for å håndtere medieinteraksjoner på en måte som styrker merkevaren og omdømmet deres.
  4. .
  5. Politikere, myndighetspersoner og andre offentlige tjenestemenn samhandler ofte med mediene for å kommunisere politiske beslutninger, reagere på aktuelle hendelser og svare på spørsmål fra velgerne. Medietrening kan hjelpe dem med å holde seg til budskapet, håndtere vanskelige spørsmål og opprettholde et positivt offentlig image.. Eksperter og tankeledere på ulike områder kan bli bedt om å dele sin innsikt og sine meninger med mediene. Medietrening kan hjelpe dem med å formidle komplekse ideer på en klar og konsis måte, og gjøre dem til pålitelige informasjonskilder.. Ideelle organisasjoner må ofte kommunisere med mediene for å øke bevisstheten om sine saker, tiltrekke seg donasjoner og fremme sine mål. Medietrening kan hjelpe dem med å utvikle overbevisende historier og budskap som gir gjenklang i mediene og i offentligheten.
  6. Medietrening kan hjelpe dem med å utvikle overbevisende historier og budskap.

Generelt sett kan medietrening være til nytte for alle som ønsker å forbedre sine kommunikasjonsferdigheter og føle seg tryggere på å kommunisere med medieressursene.

Få mediedekningen du fortjener i dag 2

Medieopplæringens komponenter

Medietreningsprogrammer kan tilpasses dine eller bedriftens individuelle behov, merkevare, bransje og intervjuformat. I de fleste tilfeller består medietreningsprogrammene av følgende komponenter.

Utdanning

Forståelse av hvordan mediene fungerer er avgjørende for effektiv kommunikasjon. Dette inkluderer hvordan journalister fanger opp sitater og soundbites og deres tidsfrister. Alle medier og publikasjoner har ulike fokusområder, for eksempel næringsliv, utdanning eller livsstil.

Et medietreningsprogram ruster enkeltpersoner for intervjuer ved å dekke viktige emner som:

Først og fremst:…

• Det er avgjørende i ethvert intervju å formidle de viktigste budskapene du ønsker at leserne/seerne/lytterne skal forstå, inkludert eventuelle oppfordringer til handling.
  • .
  • Kommunisere de viktigste budskapene som leserne, seerne eller lytterne skal forstå.
  • Presentasjonen din gjenspeiler merkevaren din, fra kroppsspråk til hva du har på deg. Måten du presenterer deg på, kan påvirke hvordan budskapet ditt blir mottatt.
  • Måten du presenterer deg på, kan påvirke hvordan budskapet ditt blir mottatt.
  • Hvordan du presenterer deg, kan påvirke hvordan budskapet ditt blir mottatt.
  • Det finnes flere typer intervjuformater for ulike medieplattformer. Å kjenne til artikkelens mål og intervjusettingen vil hjelpe deg til å føle deg forberedt på eventuelle spørsmål..

I tillegg til disse temaene bør hver organisasjon ha en intern mediepolitikk som skisserer protokoller for medieintervjuer. Denne politikken er et viktig referansepunkt for alle ansatte som har kontakt med mediene.

Praksis

Som ordtaket sier, øvelse gjør mester, noe som gjelder medieintervjuer. De mest polerte talspersonene og administrerende direktørene har betydelig medieerfaring, men vet også hvordan de skal forberede seg.

Forberedelsene omfatter gjennomgang av hovedbudskap og hovedpunkter og utarbeidelse av en liste over potensielle spørsmål. Det er også viktig å vurdere temaet og miljøet når du velger antrekk, og eventuelle rekvisitter eller produkter bør være lett tilgjengelige hvis de er en del av samtalen.

Reportere, redaktører, ankere og produsenter gjennomfører intervjuer i ulike formater:

• TV: Stand-up, sit-down, i studio eller videosamtale;
  • TV: Stand-up, sit-down, i studio eller videosamtale
    • Trykk: Personlig, via e-post eller via telefon;
    • Print: Personlig, via e-post eller via telefon;
    • Radio: I studio eller via telefon;
    • Radio: I studio eller via telefon
    • Online: Videosamtale eller telefon.

Under medietrening består øvingsøktene av simulerte intervjuer om et bestemt scenario. Journalistene kan gi noen spørsmål på forhånd, men ofte er samtalen fri og følger ikke et manus. Øvelse bidrar til å forberede seg på både forventede og uventede spørsmål.

Gjennomgang

Når medietreningens prøveintervjuer er gjennomført, får deltakerne mulighet til å evaluere egen prestasjon. Å observere seg selv på fjernsyn er en effektiv metode for å identifisere potensielle forbedringsområder.

Et annet aspekt som trenger oppmerksomhet under gjennomgangen er kroppsspråk. Deltakerne kan bare innse håndbevegelsene eller kroppsholdningen hvis de ser etter det spesifikt. Det er også viktig å ha et smilende ansikt før og etter å ha svart på spørsmålene, hvis det er passende for emnet.

To medierelasjonsteknikker som bidrar til å formidle budskapet effektivt, har vist seg å være nyttige for deltakerne. Begge sørger for at de beste soundbittene blir omtalt i nyhetene:

Begge sørger for at de beste soundbittene blir omtalt i nyhetene.

• Brygging.
  • Brobygging. Intervjuobjektene anerkjenner journalistens spørsmål og retter svaret sitt mot hovedbudskapet.
    • Flagging.
    • Flagging. Intervjuobjektene bruker nøkkelord som gjør journalistene oppmerksomme på et viktig faktum, en setning eller et viktig budskap.
    • Intervjuobjektene bruker nøkkelord som gjør journalistene oppmerksomme på et viktig faktum, en setning eller et viktig budskap.

Tips for praktisk medietrening

Hvis du forbereder deg på en medieopptreden, bør du vurdere disse tipsene for å få mest mulig ut av den:

Du kan bruke disse tipsene for å få mest mulig ut av den.

• Før du går i kontakt med et mediekontor, er det viktig å gjøre grundige undersøkelser om selskapet. Forsikre deg om at du bare aksepterer forespørsler fra medier som har rykte på seg for å behandle intervjuobjektene sine med respekt.
    • . Prioriter autentisitet for å skape et positivt inntrykk av merkevaren eller selskapet ditt. Autentisitet er avgjørende når du samhandler med mediene. Plattformer og deres publikum setter vanligvis pris på kommunikatører som fremstår som ekte..
    • Selv om journalister og reportere kan ha en liste med spørsmål de ønsker å stille, må du huske at svarene dine også kan styre samtalen. Øv deg på å styre dialogen under medietreningen, slik at det kommer naturlig under en offentlig interaksjon.
    • .
    • Øv deg på å gi korte, konsise svar som direkte uttrykker poenget ditt, og sørg for at omvisningens budskap er tydelig for publikum. Vurder å skrive en punktliste over de viktigste temaene du vil diskutere hvis du intervjuer på radio, over telefon eller for en avis.
    • .
    • Å øve på svarene dine kan hjelpe deg til å føle deg rolig og selvsikker når du kommuniserer med mediene. Det er viktig å øve i medienes kontekst.
    • Tren på svarene dine.
    • Passende påkledning kan øke selvtilliten din, spesielt for TV-opptredener. Bruk profesjonelle klær som får deg til å føle deg komfortabel og representerer din personlighet og merkevare best mulig. . Opptre høflig under intervjuet for å representere deg selv, bedriften eller merkevaren din på en god måte i mediene. Medietrening kan hjelpe deg med å opptre høflig under medieopptredener. Dette inkluderer å la andre fullføre tankene sine og være interessert i intervjuerens kommentarer..
    • Forplikt deg til den pågående prosessen med å skjerpe ferdighetene dine under medietrening for å gjøre betydelige fremskritt. Lær kontinuerlig nye ferdigheter og metoder for medieopptredener, da dette kan bidra til å sikre at samspillet med mediene blir vellykket.
    • Lær kontinuerlig nye ferdigheter og metoder for medieopptredener.

Grunner til å vurdere medietrening

Her er fem overbevisende grunner til at du bør vurdere medietrening:

1. Medietrening kan lære deg hvordan du bruker ord, tonefall og kroppsspråk for å formidle budskapet ditt på en kraftfull måte. Å snakke på TV krever mer enn bare ord; kroppsspråk og ansiktsuttrykk spiller en like viktig rolle. Medietrening kan hjelpe deg med å utvikle selvtilliten din når du snakker med mediene, selv i direkteintervjuer, noe som gjør det til en kraftfull form for markedsføring og PR for virksomheten din.
    2. Å definere nøkkelbudskapene dine er avgjørende for å vite nøyaktig hva du vil formidle under intervjuet. Hovedbudskapene dine bør være originale, korte, fokusert på målgruppen din og fremheve fordelene ved produktet eller tjenesten din, og du bør bruke et språk som passer målgruppen din. Ved å holde budskapene dine klare og konsise, kan du vende tilbake til dem gjennom hele intervjuet for å forsterke poengene dine.. Journalister kan stille spørsmål som er utfordrende å svare på eller som setter deg i en vanskelig situasjon. Medietrening kan forberede deg på slike vanskelige spørsmål, slik at du er forberedt på eventuelle uventede vendinger i intervjuet. Ved å forberede deg på utfordrende spørsmål kan du føle deg mer selvsikker og i kontroll under intervjuet.. Mens journalisten stiller deg spørsmål, er det du som styrer intervjuet. Medietrening kan lære deg å bevare roen gjennom hele intervjuet og skape det ønskede resultatet. Denne viktige ferdigheten kan læres gjennom medietrening og øvelse.. Mangel på klarhet rundt hovedbudskapene dine eller følelsen av å være dårlig forberedt på vanskelige spørsmål kan øke sannsynligheten for å bli feilsitert eller si feil ting under intervjuet. Medietrening kan hjelpe deg med å unngå dette ved å lære deg klare, konsise og effektive kommunikasjonsferdigheter.
    3. .

På bunnlinjen

Det er viktig å komme i kontakt med mediene og uttrykke din vilje til å tilby dine ekspertuttalelser og innsikt i aktuelle spørsmål hvis du ønsker å etablere din bedrift som en pioner i ditt valgte marked. For å sikre at bedriften din blir best mulig representert, er det imidlertid avgjørende å gjennomgå grunnleggende medietrening og utvikle ferdighetene til å samhandle med journalister og svare på deres henvendelser på en effektiv måte. Tipsene og brukstilfellene vi har diskutert i dette blogginnlegget, skal veilede deg gjennom hvordan du mestrer grunnleggende ferdigheter i medietrening for å forbedre bedriftens omdømme.

Siste fra Blog