Kuinka rakentaa sisältöstrategia 3 erityyppistä hakukyselyä varten: Korkea-, keski- ja matalataajuiset hakusanat: Korkean, keskitason ja matalan taajuuden hakusanat

16 minuuttia luettu
search queries

Yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä tavoitteista on orgaanisen hakuliikenteen lisääminen sivustolle ja sitä seuraava konversio. Siksi tärkeä osa mitä tahansa sisältöstrategiaa on potentiaalisten asiakkaiden hakukyselyjen oikea analysointi ja avainsanojen valinta sisällön jatkooptimointia varten.

Hakukyselyt ovat sanoja tai avainsanojen yhdistelmiä, jotka käyttäjät syöttävät hakukoneisiin saadakseen tietyn tuloksen. Jos esimerkiksi tarvitset tietoa verkkosivuston luomisesta, voit kirjoittaa hakukyselyksi ”how to create a website”.

Hakukyselyjen frekvenssi (kuinka usein käyttäjät etsivät tätä tai tuota kyselyä) selittyy suurelta osin aiheen ja toimialan sekä alueen, kausivaihtelun ja hakukoneen mukaan, jota mahdollisesi käyttävät.

Hakukyselyjen tyypit niiden esiintymistiheyden mukaan

HF / MF / LF / MLF ovat lyhenteitä, jotka ilmaisevat hakupyyntöjen taajuuden. Frekvenssi on hakukyselyn suosion mittari. Vastaavasti HF tarkoittaa korkeataajuuspyyntöjä, MF – keskitaajuus, LF – matalataajuus, MLF – mikromatalataajuus. Kunkin alueen hakujen määrä vaihtelee markkinaraosta riippuen.

Hakupyynnöt on jaettu luokkiin taajuuden mukaan:

• Matalataajuus (LF) – enintään 100 hakua kuukaudessa;
  • Keskitaajuus (MF) – enintään 1000 hakua kuukaudessa;
  • Korkeataajuus (HF) – alkaen 1000 hakua kuukaudessa
  • [/li>[/li>

Jos esimerkiksi tarkistamme Ahrefsista avainsanan ”Internet-markkinointi”, saamme seuraavat Volume-indikaattorit (Ahrefsissa tämä on taajuudesta vastaava parametri):

Samanaikaisesti pyynnön ”hakukyselyjen tyypit” indikaattori on huomattavasti alhaisempi

Nämä ovat korkea- ja matalataajuisia pyyntöjä.

Tässä on toinen mielenkiintoinen infograafi Ahrefsilta, jossa on käsitteitä:

• Läski pää – korkeataajuinen pyyntö;
  • pullea keskikohta – keskitaajuiset pyynnöt;
  • pitkä häntä – matalataajuiset pyynnöt.

Matalataajuiset pyynnöt, niiden käsite ja ominaisuudet

Aloitetaan LF:stä: matalataajuiset pyynnöt – kuinka monta? Käyttäjät syöttävät näitä kyselyitä hakuun harvoin, kaikki 100 kertaa kuukaudessa.

Mitä kyselyitä pidetään matalataajuisina? Se määritetään jokaiselle sivustolle erikseen. On erittäin suosittuja kyselyjä, joihin verrattuna jopa 1000 hakua on matala indikaattori. Esimerkiksi:

Katsokaa näitä valtavia lukuja. Tietenkin pyynnöt, joissa on 500 hakua kuukaudessa tällaiselle markkinarakolle, ovat pikkujuttuja.

Matalataajuisilla pyynnöillä on yksi tärkeimmistä rooleista, ne ovat kaikkein tarkimpia ja objektiivisimpia. Siksi on oikeampaa aloittaa sivuston sisäisen optimoinnin työstäminen niiden avulla. Näitä pyyntöjä kutsutaan usein pitkäksi hännäksi.

Pitkän hännän avainsanat ovat eräänlaisia matalataajuisia kyselyitä, jotka sisältävät useita tarkentavia lisäsanoja. Tällaisten avainsanojen käyttöä suositellaan monesta syystä: niiden konversio on korkeampi, kilpailu on vähäisempää ja ne voidaan nostaa nopeasti kärkeen pienin taloudellisin panostuksin. Tällaisten kyselyjen suurin haittapuoli on niiden tuoma vähäinen liikennemäärä, joten niitä on edistettävä satoja ja tuhansia. Pitkähäntäkyselyt eivät myöskään sovellu laskeutumissivuille ja käyntikorttisivustoille, vaan ne sopivat parhaiten sisältöön.

Miten valita matalataajuiset kyselyt? Ota ja analysoi kaikki, mitä Ahrefs (tai jokin muu vastaava palvelu) näyttää. Sisältömarkkinoinnissa myös käyttäjän aikomus (tarkoitus) on äärimmäisen tärkeä ominaisuus. Siksi, kun valitset pyynnön, joiden kanssa aiot työskennellä tulevaisuudessa, kiinnitä huomiota käyttäjän aikomukseen.

Miten edistää matalataajuisia pyyntöjä?

Yleisimmin (mutta ei aina) ne ovat yksinkertaisimpia ja vaatimattomimpia pyyntöjä. Niitä ei myöskään tarvitse tukea linkeillä – sinun on vain luotava relevanttia sisältöä: kirjoita artikkeleita, uutisia ja tuotekortteja, jotka antavat käyttäjälle mielekkäimmän ja tarkimman vastauksen hänen kysymykseensä.

Tällaisten kyselyjen liikenne alkaa kasvaa välittömästi, mutta ehkä hitaasti: matalataajuisilla kyselyillä on vähän liikennepotentiaalia. Siksi tulokset eivät ehkä ole aluksi vaikuttavia, mutta mitä enemmän tällaisia kyselyitä sivustolla toteutetaan, sitä suurempi sen liikenne on myöhemmin.

Kovasti kilpailtuja LF-pyyntöjä esiintyy, mutta harvoin – lähinnä kapeilla kaupallisilla markkinarakoilla, joilla kilpailu on kovaa. Eli tällaisia pyyntöjä syöttää hyvin harva, eikä sivuston saaminen kärkeen ole helppoa, mutta konversioaste on melko korkea.

Keskinopeat pyynnöt, niiden käsite ja ominaisuudet

Keskikokoiset pyynnöt – kuinka paljon? MF ovat hakukyselyitä, jotka ovat hieman suositumpia kuin LF. Keskitaajuiset ja matalataajuiset pyynnöt ovat sivuston edistämisen perusta, koska niitä on enemmän. Käyttämällä molempia kyselyryhmiä voit saavuttaa optimaalisen liikenteen pienellä vaivalla.

Sivuston edistäminen kaupallisilla MF-kyselyillä on vaikeampaa kuin informatiivisilla, ja tämä on otettava huomioon. Kaupalliset pyynnöt ovat niitä, jotka myyvät, ja kilpailu niistä on kovempaa. Keskimääräisten pyyntöjen mukaan tarjousten määrä vastaa kysynnän tasoa: on todella aika vähän sivustoja, joita mainostetaan pääasiassa MF:llä.

Korkeataajuuspyynnöt, niiden käsite ja ominaisuudet

Korkeataajuiset kyselyt ovat sanoja ja lauseita, jotka käyttäjät kirjoittavat selaimen hakupalkkiin useimmin. Tähän luokkaan kuuluvat yleensä avainsanat, joilla on yli 1-3 tuhatta hakua kuukaudessa.

Korkean taajuuden hakulausekkeet koostuvat yleensä kahdesta sanasta, joskus vain yhdestä. Tämä on sekä niiden etu että haitta. HF-hakujen edistämisellä on keskeinen etu – merkittävä yleisön kattavuus ja kyky houkutella suuri kävijävirta verkkosivustolle. Mutta tästä kohdasta nousee esiin paljon puutteita, joita emme voi jättää huomiotta.

Korkeataajuuskyselyt tarkoittavat laajaa valikoimaa ja paljon vaihtoehtoja: on olemassa paitsi informatiivisia ja kaupallisia kyselyitä myös brändikyselyjä, joita seuraa paljon liikennettä. Tällaiset kyselyt ovat kuitenkin erittäin kilpailtuja, joten korkeataajuisimmat kyselyt ovat kaikin puolin kalleimpia.

Toinen haitta Googlen korkean frekvenssin kyselyissä on se, että niillä ei ole korkeinta konversioastetta. Ei ole selvää, mitä käyttäjä haluaa, kun hän kirjoittaa hakupalkkiin ”kannettavan tietokoneen näyttö”. Tarvitseeko hän huoltotietoja, korjaamoiden osoitteita, joissa se voidaan korjata tai vaihtaa, vai teknisiä tietoja? Tai sivun sisältö ei välttämättä ole sitä, mitä henkilö etsii.

Tämä tarkoittaa sitä, että korkean frekvenssin kyselyissä meillä ei aina ole mahdollisuutta ymmärtää käyttäjän aikomusta (tavoitetta), kun hän kirjoittaa hakusanan hakuun. Mutta voimme kilpailla sen kanssa. Kiinnitä huomiota jo olemassa oleviin hakutuloksiin yhdellä tai toisella hakusanalla – millaista sisältöä sinulle näytetään? Koska hakukone on jo analysoinut satojen ja tuhansien tämän hakukyselyn kirjoittaneiden asiakkaiden käyttäytymistä ja heidän reaktiotaan näkemäänsä sisältöön.

Google ottaa huomioon monia indikaattoreita, kuten:

• Käyttäjän sivulla viettämä aika
  • Hyppyprosentti
  • Onko käyttäjä palannut takaisin aiheen sivulle – jatkaakseen sisällön etsimistä
  • jne

Tämän tiedon perusteella Google muodostaa käsityksen sivulla olevasta sisällöstä.

Miten edistää korkeataajuisia pyyntöjä?

Se on pitkä ja kallis tie. Päästäksesi hakutulosten kärkeen, sinun täytyy tehdä pitkään ja hartaasti töitä sivuston eteen, investoida, myös taloudellisesti. Kannattaa huomioida, että varsinkin kaikkein yleisimmissä Google-kyselyissä on valtava vika, erityisesti kohdentamattomat, ja erittäin kova kilpailu.

Missä näkee pyynnön taajuuden ja kilpailukyvyn

Korkeataajuisten pyyntöjen määrittämiseksi ja niiden taajuuden selvittämiseksi yksiselitteisesti voit käyttää erikoistuneita palveluita:

• Google Ads (Googlen avainsanojen suunnittelija);
  • Serpstat;
  • Ubersuggest;
  • Sanageneraattori;
  • Semrush;
  • Ahrefs;
  • Moz’s Keyword Explorer;
  • Majestic;
  • Long Tail Pro
  • Etc

Työssäni käytän useimmiten Ahrefsia, jossa KD-indikaattori kertoo kilpailun ja Volume – avainsanan frekvenssin (suosion)

Tässä näemme, että avainsana sisältömarkkinointi on korkean frekvenssin avainsana, koska volyymi=103k, samalla se on erittäin kilpailtu avainsana, koska KD-kerroin on 89 ja se on superkovalla alueella.

Kerroin on 89 ja se on superkovalla alueella.Kerroin on 89.

Haitat HF-pyyntöjen edistämisessä

Kohderyhmä on pieni

Jos verrataan korkea- ja matalataajuisia kyselyitä, on syytä huomata, että ensin mainitut ovat paljon epämääräisempiä ja epätarkempia. Ja siksi ne tuovat usein sivustolle muuta kuin kohdeyleisöä. Tarkastellaanpa esimerkkiä. Henkilö kirjoittaa kyselyn ”iPhone 14 Pro”. Miten hakukone voi ymmärtää, mikä häntä tarkalleen ottaen kiinnostaa? Haluaako tämä henkilö ostaa puhelimen? Vai tarkistaa sen arvostelun? Vai katsoa sen kuvaa? Spesifisyyden puute tarkoittaa, että HF-kyselyt johtavat aina moniin käyttäjiin, joita ei ole kohdennettu. Ja ne, jotka eivät saa toivottua tulosta ja poistuvat nopeasti sivulta, voivat huonontaa web-resurssin käyttäytymistekijöitä, mikä voi hyvinkin laskea sivuston sijoitusta hakutuloksissa. Tuloksena on pitkä ketju, jossa HF-pyyntöjen tärkein etu muuttuu itse asiassa vakavaksi haitaksi.

Alhainen konversio

Konversio on kohdennettujen toimien suhde sivuston kävijöiden kokonaismäärään. Kuten edellisestä kohdasta käy ilmi, kohdistettuja toimia on tässä tapauksessa hyvin vähän suuren liikennemäärän taustalla. Syy on jälleen kohdentamattomissa näyttökerroissa ja konversioissa sivustolle.

Kova kilpailu

Silminnähtävistä haitoista huolimatta kilpailu HF-pyyntöjen edistämisessä on erittäin suurta. Jokainen haluaa olla top 3:ssa korkeataajuisilla avainsanoilla, jotta sivustolle saadaan mahdollisimman paljon liikennettä. Kilpailijoiden ohittaminen, erityisesti suosituilla markkinarakoilla, on äärimmäisen vaikea tehtävä. Ja kärjessä pysyminen on vielä vaikeampaa.

Pitkä

Jos mainostaminen matalataajuisilla avainsanoilla voi antaa konkreettisia tuloksia 3-4 viikossa, niin mainostaminen korkeataajuisilla fraaseilla on kuukausia ja jopa vuosia kestävä prosessi. On lähes mahdotonta päästä top 3:een erittäin kilpaillulla markkinaraolla HF-pyynnöillä 2-3 kuukaudessa tai kauemmin. Monet yritykset ovat harjoitelleet edistämistä vuosia ja investoineet vakavia summia korkeataajuisten hakusanojen edistämiseen, mutta eivät silti pääse top 3:een, pysyen top 5:ssä tai top 10:ssä. Nämäkin ovat hyviä sijoituksia, mutta eivät silti huippua.

Kallis

Kaikilla yrityksillä ei ole varaa nostaa HF-pyyntöä kolmen parhaan joukkoon. Äärimmäisen kovan kilpailun ja korkeiden työvoimakustannusten vuoksi se on todella kallista, ja usein perusteettoman kallista. Samat varat voidaan suunnata keski- ja matalataajuisten avainsanojen ja -lauseiden edistämiseen tarkemmin kohdennetun liikenteen houkuttelemiseksi.

Mitkä ovat parhaita hakukyselyitä, joita kannattaa edistää?

Mitä hakukyselyitä (matalataajuisia, keskitaajuisia tai korkeataajuisia) kannattaa kerätä, jotta voit luoda sisältöä sivustollesi? Ihanteelliset hakukyselyt mainostamiseen ovat korkeataajuisia ja vähän kilpailua aiheuttavia, eli saat eniten liikennettä vähimmällä vaivalla. Näin tapahtuu kuitenkin hyvin harvoin.

Siten se, mitkä pyynnöt on parempi valita sisältösuunnitelman rakentamiseen, riippuu itse sivustosta, liiketoiminnasta ja käytettävissä olevista resursseista. Sinun on ymmärrettävä selkeästi, miksi olet luomassa sisältöä, ja sen mukaan valittava, minkä tyyppisten pyyntöjen kanssa työskentelet:

• jos sivustoa kehitetään kysyntää varten yleensä (tarvitset vain liikennemääriä) – käytä HF;
  • jos haluat houkutella kohdeyleisöä – käytä enemmän MF;
  • jos tarvitset korkeaa konversiota ja myynnin kasvua – etsi LF.

Jos SEO:ta ei ole ennen ollut, sivustoa ei ole optimoitu ja olet vasta matkan alussa, niin sinun on aloitettava matalista frekvensseistä ja työstettävä niitä, vähitellen yhdistämällä keski- ja korkeat frekvenssit.

Jos sivusto on maksimissaan optimoitu LF:lle ja MF:lle, siirry HF:lle. Sisällön luominen HF-pyyntöjä varten on mahdollisuus houkutella mahdollisimman paljon liikennettä ja tehdä yrityksestä tunnistettava. Mutta tämä liikenne ei aina ole kohdennettua, ja pääseminen top 3:een tai jopa top 10:een korkean frekvenssin avainsanoilla on pitkää, kallista ja joskus epäkäytännöllistä toimintaa.

Kuinka rakentaa sisältöstrategia 3:lle hakukyselytyypille: class=
Luokka=”wp-image-8807″/>

**** 60 % matalataajuisista hakukyselyistä

10% korkeataajuisista hakukyselyistä

30% keskitiheitä hakukyselyitä

Tämä on tämänpäiväisen artikkelimme tärkein johtopäätös: aloita sisällön luominen matalan ja keskitason hakutiheyden hakusanoille, jotta voit pienentää mainosbudjettia ja houkutella kohdennettua liikennettä nopeammin ja halvemmalla. Ja vasta sen jälkeen tarvittaessa ohjaa ponnistelut ja varat korkeataajuiseen promootioon.

Uusimmat lähettäjältä Blog